„Támogassa
A lényeg

BKK: Alig érzékelnek majd valamit a járatritkításból az utasok

25/01/2024 16:24

| Szerző: Klubrádió

Walter Katalin igazgató a csütörtöki – eredetileg zártkörűre tervezett, végül mégis nyílttá vált – beszélgetésen a hvg.hu beszámolója szerint azt mondta, a BKK 2023-ra 16,2 milliárd férőhelykilométert rendelt meg szolgáltatóitól (ilyen a BKV és az Arriva is), ez a szám pedig a járatritkítások ellenére is nőtt 2024-re, erre az évre már összesen 16,4 milliárd férőhelykilométert rendeltek. A férőhelykilométer röviden az elindított járatok számának, megtett útjuk hosszának és a rajtuk szállítható utasok számának szorzatát jelenti.

Majd Walter azt mondta, hogy a tavalyi, 16,2 milliárd férőhelykilométernek a 0,2 százalékát érintik a járatritkítások, azaz a BKK vezérkarának szerint annak a járatritkításnak, amit a közelmúltban hétfőn és pénteken bevezettek, minimális az utasok által érzékelhető hatása.

A cég magyarázata szerint nyár óta készítik elő a friss járatritkítást, amire a korábban ismert érvek (utazási szokások változása a koronavírus után, home office) mellett Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója egy új indokot is hozott. Mint mondta, sok olyan járatot is közlekedtetnek városszerte, amelyek kihasználtsága hetven százalék alatti. Köznyelven ez annyit tesz, hogy szellősen állnak rajta az utasok, ha a 100 százaléknak azt vesszük, hogy egy négyzetméterre négy álló utas jut, miközben egy járművön minden ülés foglalt.

Bodor azt mondta, kizárólag olyan járatokat ritkítottak, amelyek 70 százalékos kihasználtság alatt járnak. És a cég nem győzi sulykolni, hogy ez sem érint sok járatot. A hétfői járatok mindössze 0,4, míg a péntekieknek csupán 1,3 százalékát. Sőt, még azt is mondták, hogy „az átcsoportosítás kisebb mértékű az utasforgalom mért csökkenésénél”.

Állítják, ha egy utas például Zugló vasútállomásnál áll hétfő reggel a megállóban, és várja a most ritkított 7E buszt, akkor a ritkításból mindössze annyit érzékel majd, hogy 0,95 perc helyett 1,05 percenként jönnek a különböző, azonos irányba tartó járatok.

Bodor azt ígérte, hogy a most végrehajtott közlekedési változtatásokat nyomon követik, utólag is monitorozzák majd az utasszámot, így ha azt látják, hogy valahol rosszul döntöttek, hajlandók utólag korrigálni, belenyúlni a rendszerbe.

A hvg.hu kérdésére Walter kizárta, hogy a következő fél-egy évben további ritkítások jönnének. Bodor Ádám szintén újságírói kérdésre árulta el, hogy a járatritkítást erőteljesen kritizáló Vitézy Dávid láthatta előre azokon a civileken keresztül a ritkításra vonatkozó terveket, akikkel a BKK előzetesen, októberben tárgyalt, azonban ennél bővebben nem beszélt a volt vezérigazgatóról.