„Köszönjük
Reggeli gyors/Reggeli személy

Az elkúrtukkal szabadult el a nyelvi pokol

11/10/2024 10:56

| Szerző: Klubrádió

A leggyilkosabb fegyver az elmúlt napok Lázár János-féle kommunikációjával szemben az, ha nevetségessé tesszük – mondja Pléh Csaba. A nyelvész, pszichológus a Klubrádió Reggeli gyors című műsorában arról beszélt egyebek mellett, hogy a közlekedési miniszter Vitézy Dávidnak küldött üzenete, nem véletlenül kiejtett szavak voltak, hanem előre megkomponált tudatos szöveg volt, hisz a közösségi oldalán jelentette meg.

2024. november 21.
00:00
00:00
Lázár János a minap így üzent a Fővárosi Közgyűlés Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési szakbizottságának elnökének: „Úgy látom, hogy néhány aberrált, belvárosi, libsi gyereknek megártott a túl sok szívás a hétvégén, és ezért aztán hallucinációik vannak a HÉV-vel, meg úgy általában a világgal kapcsolatban.”

Pléh Csaba azt mondja, az ő nemzedéke számára ez nem kódolt, hanem nyílt zsidózás. Hozzátette: persze lehet, hogy egy mai 15 évesnek ez kódolt üzenet. Az egész üzenetről azt mondta, ezek próbálkozások arra, meddig lehet elmenni. Azt látja, hogy a különböző kormánypárti részek közt ki van osztva, ki milyen retorikai elemekkel feszegesse a tűréshatárokat.

Pléh Csaba, pszichológus, nyelvész, az MTA rendes tagja, a BME Kognitív Tudományi Tanszékének alapítója, CEU oktatója
 
Pléh Csaba, pszichológus, nyelvész, az MTA rendes tagja, a BME Kognitív Tudományi Tanszékének alapítója, CEU oktatója
Fotó: Klubrádió/Mátyus László
 

 

Ma sokkal emocionálisabban és sokkal több gyűlölettel teli intonációs hangsúlyokkal együtt jelenik meg a politikai retorika, mint 20 évvel ezelőtt. A politikusoknak nagy felelőssége van abban, hogy romlik az emberek közti kommunikáció.

Az elkúrtukkal szabadult el a pokol

Szerinte a nyelvi pokol az őszödi beszéddel szabadult el és azt követő években megindult a lejtmenet. De nem csak ezzel a kifejezéssel szakította át a gátat, hanem ennek a retorikai visszhangjával is.

A műsorban emellett téma volt még a nyelvtanulás, az, hogy az infokommunikációs eszközök hogyan változtatták meg a tanulási folyamatokat. Kiderült, hogy a diákok nem butábbak, csak másképp gondolkoznak.