Az áltudomány mint üzlet
4/03/2022 12:50
| Szerző: Klubrádió
A Political Capital külsős szakértőkkel készített tanulmánya megállapította, hogy a gyógyszeripart profitéhséggel vádoló, a koronavírussal és az oltásokkal kapcsolatos összeesküvéseket és áltudományos alternatív gyógymódokat népszerűsítő oldalak és üzemeltetőik mind az oldalkattintások után fizető online hirdetések révén, mind termékeik árusításából jelentős profitra tesznek szert. Falyuna Nóra nyelvész, tudománykommunikációs szakértő, a tanulmány egyik külsős szerzője beszélt erről a Reggeli gyorsban.
A tudománykommunikációs szakértő hozzátette, hogy ezekről az áltudományos, álhíreket, csodatermékeket, összeesküvés-elméleteket terjesztő, kattintásvadász oldalakról sokszor nem is lehet tudni, hogy ki a készítője, tulajdonosa, mert nem tartozik hozzá impresszum, adatvédelmi nyilatkozat. A Covid kapcsán a már addig is meglevő oldalak felcsatlakoztak arra a dezinformációs hullámra, amit a koronavírus hozott. Itt már jellemzőbben meg lehet állapítani, hogy ki áll az oldal mögött.
Ahhoz, hogy ezek a szereplők megszerezzék azt a profitot, amihez a hirdetéseken keresztül jutnak, az kell, hogy elterjedjen az adott oldal, amihez a legnagyobb hatékonysággal a közösségi média felületeit használják. Ennek a megszüntetéséhez a Facebook, illetve a Google tartalommoderációjára lenne szükség, ami a Facebookon elvileg működik is, de nem hibátlanul, hisz azt látjuk, hogy azok az oldalak (számszerint 93), amiket vizsgáltunk élnek és virulnak ott is. A tanulmányban megfogalmazott javaslataink között szerepel az is, hogy a közösségi média oldalainak sokkal nagyobb hangsúlyt kellene fektetnie az ilyen tartalmak kiszűrésére – összegzett Falyuna Nóra nyelvész, tudománykommunikációs szakértő.
A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg.
2022.03.04., péntek 08:28
Riporter: Pálinkás Szüts Róbert