"Barcelona az idegenforgalmi adó ellenére is vonzó marad"
8/07/2024 12:56
| Szerző: Klubrádió/Lőrincz Csaba
| Szerkesztő: Lőrincz Csaba
A túlturizmus lehetséges megoldásairól beszélgettünk Szántó Zoltánnal, a turizmus.com magazin főszerkesztőjével.
Míg az utasok türelmét a légitársaságok és repterek, a nyári szezonban jelentkező kapacitási problémái teszik próbára, addig a kedvelt úti célnak tartott települések lakosságát a tömegturizmus, az utcákat ellepő emberáradat, és hatásai bosszantják. Olyannyira, hogy Barcelona utcáin több ezer ember tiltakozott emiatt szombaton. Szerintük ugyanis a város a turisták miatt élhetetlen lett.
"Hiába vezetnek be olyan intézkedéseket, hogy 1-2 euróval megemelik az idegenforgalmi adót, vagy más adminisztratív korlátozásokat vezetnek be, ettől függetlenül szép, könnyen elérhető város marad, ahol nem magasak az árak. Ráadásul Dél-Európában található, amely egész Észak-Európa lakossága számára vonzó, különösen a tavasztól őszig tartó hónapokban, ezért nagyon nehéz dolga van a kormányzatnak olyan intézkedéseket bevezetni, ami nagyságrendekkel csökkentheti a turizmust" – mondta a Reggeli gyors hétfői adásában Szántó Zoltán, a turizmus.com magazin főszerkesztője, hozzátéve, hogy nyilvánvaló az ellentmondás, hiszen a lakosság érdekeivel szemben minden településnek – Barcelonának különösen – nagy szüksége van a turizmusra.
Megjegyezte, a koronavírus-járvány előtt is megjelent kifogásolt problémaként a "túlturizmus", de a pandémia lecsengését követően már visszaált a forgalom a 2019-es szintre.
A turizmus milyensége is fontos kérdés, kétségtelen, hogy a buliturizmus nagyon zavaró lehet. Ezt például Dublinban a városkörnyéki aktív turizmus (rafting, túrázás, stb.) népszerűsítését szolgáló kampányokkal igyekeztek tompítani változó sikerrel.
Lehetséges megoldást lát abban is, ha a turistaforgalmat egyenletesebben osztják szét a szezon ideje alatt, vagy kevésbé népszerű turistacélpontok felé tereljék a forgalmat. Ehhez persze hivatalos beavatkozás szükséges. "Én még nem láttam olyat, hogy a Csepel Művek bunkertúráira irányítaná a figyelmet, nem a Budai Várra, vagy a Széchenyi Gyógyfürdőre, amiről az összes reklám szól évtizedek óta" – hozta fel példaként.
A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg.
2024.07.08., hétfő 8:35
Riporter: Herskovits Eszter és Selmeci János