„Köszönjük
Esti gyors

Ukrajnai háború: "Kicsit afganisztáni érzése van" a vadászpilótának

10/03/2022 21:00

| Szerző: Klubrádió/szg

Németh Zoltán nyugállományú vadászpilóta sem tartja valószínűnek, hogy a NATO légtérzárat alakítson ki Ukrajna fölött, mert ahhoz nemcsak jelentős erőfölény kellene, hanem politikailag is nagyon kockázatos lenne. Arról is beszélt, hogy bár az orosz légierő fölénye egy bizonyos magasság fölött egyértelmű, "kicsit afganisztáni érzése van", mert ugyan a fényképek hitelessége nem száz százalékos, elég sok lelőtt orosz repülőtechnikát mutattak be.

2022. március 10. Esti gyors / részlet, Németh Zoltán (22.03.10.)
06:19
00:00

Volodimir Zelenszkij ukrán elnök egyik fontos és visszatérő kérése a háború megindulása óta, hogy a NATO vezessen be légtérzárat Ukrajna felett. Ennek lehetőségeiről kérdeztük Németh Zoltán nyugállományú MiG-29-es vadászpilótát, oktatót.

Az Esti gyorsban elmondta: maga a fogalom eléggé összetett, sok minden miatt el lehet rendelni. A no-fly zone 1990-ben született, az Öbölháborúban kapott nagyon nagy szerepet, a szövetséges erők deklaráltak légtérzárat Irak felett, és azt „tűzzel-vassal” be is tartották az iraki gépekkel szemben. A légtérzár lényege tehát, hogy ott nem szabad repülnie senkinek. De vannak enyhébb változatai is, a londoni olimpia alatt is volt légtérzár a terrorizmus ellen.

Egyébként a NATO mellett az ENSZ biztonsági tanácsa is elrendelhet légtérzárat, de ha ezt meglépi, az nem maradhat csak írott formában, be kell tartatni, amihez erők kellenek, méghozzá Ukrajna esetében a nagy terület és a nagyon komoly szembenállás miatt igen jelentős erők. Szerinte ehhez először is komoly szándék kellene, aztán erőösszpontosítás; az előbbi példára visszautalva azt mondta, hogy a szövetségesek repülői nyolcszoros túlerőben voltak az iraki légierőhöz képest, ha pedig a korszerű gépeket nézzük, még nagyobb volt a fölény. Az orosz légierő ellen ennek nagyon komoly katonai és politikai kockázatai vannak. És ha valaki nem tudja fenntartani a légtérzárat, az „hiteltelenné, nevetségessé” válik – tette hozzá.

Orosz hadművelet
 
Ukrán katonák vizsgálják egy lelőtt repülőgép roncsait Kijevben 2022. február 25-én. Fotó: MTI/AP/Oleksandr Ratushniak
 
 

Szóba került, hogy ha a lengyelek MiG-29-eseit át is tudnák adni ukrán pilótáknak, az legfeljebb szükségmegoldás lenne, mert azoknál a gépeknél szinte mindenben jobbak a Szu-27-esek és a Szu-35-ösök. (Egyébként az Egyesült Államok a hírek szerint nem támogatja ezt a megoldást – a szerk.)

Bár az orosz légierő uralkodik egy bizonyos magasság fölött, „kicsit afganisztáni érzése van” Németh Zoltánnak, hiszen – idézte fel – az oroszok Afganisztánba először berepülve lőtéri körülményekkel találkoztak, csak egy-két magasba emelt ököl volt a légvédelem. Aztán ez megfordult, amikor az afgánok nyugatról korszerű föld-levegő rakétákat kaptak. Ez korlátozott hatótávú, de 4000 méter alatt potenciális veszélybe került minden orosz repülőgép. És most, bár nyilván nem száz százalékos a források hitelessége, sok lelőtt orosz repülőtechnikát látni a felvételeken.

A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg. Címlapi kép: MTI/EPA/Az ukrán rendkívüli helyzetek állami szolgálata

Esti gyors
2022. március 10., csütörtök 18:25
Műsorvezető: Hardy Mihály