A tételek között sohasem tapsolunk
18/07/2020 16:15
| Szerző: Klubrádió
Az énekkórusok belső világába tekinthettünk be Mihály György Attila karvezető és szolfézstanár segítségével, hogy a laikusok is jobban élvezhessék és értsék a kóruséneklést és a hangversenyeket.
Hogy helyezkednek el egy kórusban a különböző hangfekvések és hangfajták? Mitől szól jól egy kórus? Erről kérdeztük Mihály György Attilát.
A karvezető és szolfézstanár elmondta: a tradicionális felállás, hogy a nagy vegyeskarban (amely 30-40-50 emberből áll) a lányok elöl, fiúk hátul állnak; hangfekvés szerint pedig a közönség felől nézve bal oldalon a szoprán és a tenor, jobb oldalon az alt és a basszus helyezkednek el. Ezenkívül rengeteg másféle kórus van, mint például gyerek-, női- és férfikar, kamara- és énekegyüttes, és természetesen mindegyiknek kicsit más a hangzása.
A karvezetőkön múlik az énekesek arányának kialakítása, sőt egyes zeneművek megkövetelik az eltérést. Aranyszabály viszont, hogy a szopránból és basszusból több van, mint a másik két szólamból. A szoprán énekli a dallamot, legjobban őket hallja a közönség, tehát a lehető legegységesebbnek kell lennie. A férfiaknál a tenor nehezebb, így nehezebb is megfelelő embert találni erre a posztra. Emellett az éneklésben fontos a légzés és a helyes testtartás - hogy jó helyre vegyék a levegőt és kellő energiával tudjanak énekelni -, a profik nagyon odafigyelnek erre is.
A középkor és a reneszánsz az acapella kóruséneklés virágkora volt, műfajai pedig a motetta és a madrigál, illetve a mise (amely több, egymásba függő tételből áll) megzenésítése. A motetta főleg egyházi, a madrigál egytételes, világi témájú kórusműveket takart anyanyelven.
„A tételek között sohasem tapsolunk” illemszabályának betartásához ajánlatos ismerni a művet, hogy ne kövessük el ezt a hibát. Ha nagyon laikusok vagyunk, inkább hagyatkozzunk a zeneértő közönségre. Száz éve még lazább volt a közönség, így előfordultak tetszésnyilvánítások a művek közben, simán beletapsoltak egy opera alatt is a tételek közé. Sőt, az is előfordult, hogy a tapsvihar miatt elölről kellett kezdeni az előadást.
Mozart még egyszerre írt mai elnevezéssel komoly- és könnyűzenét, de azóta, hogy a romantika végén elkülönült a két műfaj, ez is megváltozott. A komolyzene hallgatása is komollyá vált, míg a lazább kikapcsolódásra vágyók elindultak a könnyűzene irányába.
A beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép: Pixabay.com
2020. július 14., kedd 10:00
Szerkesztő: Timár Ágnes