A vasúti járműgyártásból és a beszerzési ígéretekből valószínűleg nem lesz semmi
12/11/2024 20:50
| Szerző: Klubrádió
| Szerkesztő: Vikár Anna Flóra
Sokféle számot hallottunk már, most épp négyezer milliárd forintot szán a kormány a vasútra a következő tíz évben. Ha ebből indulunk ki, akkor nem túl vastag a büdzsé – summázott Meleg János az Esti gyorsban. A sztrájk további korlátozásának tervéről is kérdeztük a Vasutasok Szakszervezetének elnökét.
A következő tíz évben négyezer milliárdot tervez költeni a kormány a vasútra – ez derült ki Lázár János építési és közlekedési miniszter keddi parlamenti meghallgatásán. Önmagában nehéz értékelni a számot, tegyük mellé, hogy közútfejlesztésre ezen az időtávon négyszer ennyit, 16 ezer milliárd forintot költenének el.
Sokféle számot láttunk már, kérdés mi lesz ebből megvalósítva, egyelőre nincs itt a pénz – mondta Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke az Esti gyorsban, jelezve, nem kell tényként kezelni ezeket a bemondásokat.
Ha abból indulunk ki, hogy ekkora a büdzsé, az nem valami vastag. Tervben volt vasúti járműgyártás – ebből úgy tűnik nem lesz semmi, de még a beszerzési ígéretekből sem. Így ott vagyunk, hogy a forgalomból kivont, lepusztult járművekhez kellene alkatrészeket szerezni, ez sem kis kihívás. Kérdés ugyanis, hogy be lehet-e ezeket szerezni külföldről vagy lesz-e olyan cég, amelyik alkalmassá válik ilyenek gyártására. Hozzá kell tenni, hogy a gyártók világszerte le vannak kötve megrendelésekkel, ha most vásárolnánk akkor is évekbe telne, amíg megérkeznek az alkatrészek – magyarázta a szakszervezeti vezető.
Meleget a sztrájk lehetőségének további szűkítéséről is kérdeztük – a múlt héten derült ki, hogy úgy módosítanák a szabályokat, hogy csak akkor léphessen életbe a sztrájk idejére tervezett menetrend, ha azt a szakminiszter vagyis Lázár jóváhagyja. Arra próbáljuk rávenni a miniszter urat, hogy vonja vissza a javaslatot – mondta Meleg a még nem beterjesztett módosítóról. Hozzátette, eddig sem azért nem sztrájkoltak, mert olyan boldogok, hanem mert az egy kisebb felsővezeték-szakadással lett volna egyenértékű, hiszen a személyszállító vonatok 60-70 százalékának közlekednie kellene. Halkan mondom, a teherszállításra ez nem vonatkozik, ezt a kaput még nem zárták be, a vasúti közlekedésben lehet sztrájkolni a teherforgalom bénításával – mondta Meleg.
2024. november 12., kedd 18:37
Riporter: Kárpáti Iván