Az állam kinyírja a családi benzinkutakat, miközben halálra keresi magát
15/02/2022 14:02
| Szerző: Klubrádió/Bohus Péter
A kormány meghosszabbította az üzemanyagárstopot, amit az érintett benzinkutasok megdöbbenéssel fogadtak. A nagyok ezt kiugrálják, a családi vállalkozások viszont csődbe fognak menni, mert a magyar kormány a családi vállalkozások kiiktatásával piacot biztosít más társaságok számára. Érdekes módon, a lengyeleknek sikerült ezt elkerülniük.
Egri Gábor, az ENVIKÚT Kft. ügyvezető igazgatója szerint a benzinkutasok megdöbbentek azon, hogy a kormány meghosszabbította az üzemanyagárra vonatkozó jogszabályt, így továbbra is legfeljebb 480 forint lehet a benzin és a gázolaj. "Felháborító, hogy a piaci szereplőkkel fizettetti meg a kormány az árstopot, miközben - vulgárisan mondva - a magyar állam halálra keresi magát az üzemanyagon" - mondta a Reggeli gyorsban.
Egri Gábor elmondta, hogy az üzemanyagon nagyon jelentős az állami bevétel. Például a mostani 480 forintos benzináron literenként 226,19 forint folyik az állami kasszába, ehhez képest két éve, 2020. február 14-én 357,57 forint volt a benzin literenkénti ára, ebből az állami bevétel 198,69 forint volt. "A magyar államnak jelentős az extraprofitja".
A benzinár úgy épül fel, hogy literenként 102,05 forint az áfa, 120 forint a jövedéki adó, továbbá az állami készletezést is megfizettetik, ami 4 forint 15 fillér. Ha 2022-ben 5 milliárd liter üzemanyagot használunk fel, akkor abból az állam havonta 90 milliárd forint bevételt könyvelhet el, "jelentősen megterhelve a családok költségvetését". Rodolfóként azt mondja a kormány, hogy ne azt nézzétek, amit beszélek, hanem amit a kezem csinál, mondta Egri, aki szerint "van egy kommunikáció, és teljesen más irányba hatnak a kormányzati lépések".
Ennek az árstopnak az a következménye, hogy "átstrukturálja a piacot". A "fehér kutak" (azaz a nem brandelt, kisebb társaságok) mindig olcsóbbak voltak, mert kis- és közepes vállalkozások viszik a kutat, család is benne dolgozik: az árelőnyük viszont ezzel az árstoppal eltűnik, így a forgalmat átstrukturálja, a vevőkört elviszik a nagy nemzetközi társaságok, míg a kisebb kutak rövid és középtávon csődbe mennek.
Egy ilyen benzinkút nyitása, felfuttatása, fenntartása több száz millió forintos beruházást igényel, sok cégen banki hitelek vannak. "A családokat terhelő adók iszonyúak, másrészt a családi tulajdonban lévő társaságokat a kormány az árstoppal csődbe viszi.
Egri elmondta, hogy a "vertikálisan integrált társaságok", mint például a Shell 4.negyedévi nyeresége 6,5 milliárd dollár volt, az ÖMV 607 millió dollárt csinált és a MOL a 2021-es adózás előtti eredménye is 2,3 milliárd dollár: "ezek a cégek ezt a az árstopot nagyon könnyen kiugrálják".
A piac 25 százalékát jelentő kis cégek forgalma átmegy ezekhez a nagy cégekhez. A kormány tehát az árstoppal belenyúlt a piaci folyamatokba, és a konkurenciát megszüntetve elveszi a forgalmat ezektől a családi vállalkozásoktól, mondta Egri Gábor.
Megjegyezte, hogy a MOL nemrég vásárolt 400 benzinkutat Lengyelországban, és 144 kutat el kellett adnia a lengyel olajtársaságnak. "Nagyon jelentős benzinkútcserével zárul ez az év". Mint Egri mondta, ha rosszat feltételezne, "akkor itt a magyar családi vállalkozások kiiktatásával piacot biztosítanak más társaságok számára". Egyébként a szakember szerint vannak jó példák is Európában, mint szoros szövetségesünk, Lengyelországé, ahol a kormány csökkentette az áfát, a jövedéki adót, és nem a saját vállalatainak és a piaci szereplőjének kárára biztosította az infláció és a költségemelkedés elleni küzdelmet.