Balatoni kikötők – Jó üzlet, ezért kell a haveroknak
12/05/2020 16:31
| Szerző: Klubrádió
Közgazdasági szempontból nem érdemes bérbe- illetve eladni a balatoni vitorlás kikötőket. A politikának más szempontja vannak, hiába tiltakoznak az önkormányzatok.
Tőkét emelt a Balatoni Hajózási Zrt.- ben az állam mintegy hat és fél milliárd forinttal, így 75 százalékos tulajdonos lett, a maradék egynegyed a parti önkormányzatoké. 11 vitorlás kikötőből 9 teljesen felújított, európai színvonalú, köszönhetően egy nemrég végrehajtott programnak, és egy korábbi terv szerint kikötőépítésekben, a mederkotrásban is részt venne a Bahart. Összességében a cég nyereséges. Alapvetően három üzletága van: a személyhajózás, ami veszteséges, a komphajózás és a vitorlás kikötők üzemeltetése, amelyek viszont egyértelműen nyereségesek. Így lehet a mérleg pozitív.
Mindezek ellenére a már meghatározó állami tulajdonban lévő cég vezetése egy reorganizációs tervet készített, amelyben ott van, hogy megszabadulnak szállodáktól, kempingektől, elárvereznek közforgalmú kikötőket és bérbe adnak 11 vitorlás kikötőt. Ez utóbbi végképp nem tetszik a még tulajdonrésszel rendelkező önkormányzatoknak. A két legnagyobb falat a siófoki és a boglári, amelyek önmagukban is nyereségesek.
Dénes István, a Balatoni Kikötőminősítési Rendszer kidolgozója beszélt az önkormányzatok aggályairól a Reggeli gyorsban.
A vitorlás kikötők kihasználtsága 100 százalékos. Üzemeltetésük egyébként a válság idején sem jelent gondot, hiszen a bérleti díjat a vitorlázók egy évre előre fizetik be, vagyis az idei pénz már a kasszában van. Amennyiben valaki bérbe veszi a kikötőt, az a hajósok számára biztosan áremelkedést fog hozni. Ami ennél még nagyobb veszély, a meghatározó tulajdonos szándéka szerint a kikötőket privatizálhatják. A politikai viszonyok ismeretében nem kell túl nagy fantázia ahhoz, hogy az ember kitalálja, kiknek a kezébe kerülhetnek.
Persze egy települési önkormányzat elvileg megtehetné azt, hogy bérli a saját kikötőjét, de ez inkább csak elméleti lehetőség jelen körülmények között. A terv elég tisztán látható a tőkeemeléstől, azaz az önkormányzatok kiszorításától, a reorganizáción, a bérbeadási szándékon át a várható következményig, vagyis a Bahart-sztori végéig.
Az interjút a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép: MTI/Varga György.
2020.05.12. 06:00
Műsorvezető: Dési János