Esmeralda, Szulejmán és a többiek
15/03/2020 10:03
| Szerző: Timár Ágnes/Klubrádió
Amíg biztonsági okokból nem látogathatók a mozik, addig marad az otthoni film-, illetve sorozatnézés. Ebből kiindulva a Hangosfilm – Szélesvásznú verzió szombati adásában Paár Ádám politológus-történésszel arra vállalkoztunk, hogy megfejtsük, mi a különbség a szappanopera és a telenovella között, és, kiderítsük, ezek vajon milyen politológiai és szociológiai érdekességeket rejthetnek magukban.
A beszélgetésből kiderült, a fő eltérés a hosszúságukban van. Minőségi különbséget nem lehet tenni a kettő között, és általában hasonló recept alapján készülnek.
A politológus Timár Ágnes kérdésére azt is elmondta, miért volt a kilencvenes évek első felében akkora sikere a latin-amerikai telenovelláknak hazánkban, és milyen titkot tud ez a műfaj, hogy még ma is napjában több különböző stílusú, hangvételű darabot tűz ezek közül műsorára a tévécsatornák többsége.
Paár Ádám hozzátette, a telenovella elnevezés az irodalmi kötődésre utal, hiszen a XIX. században folytatásokban megjelenő Alexandre Dumas regényei tekinthetők a mai sorozatok műfaji előzményeinek, ahogy maga a Rabszolgasors is egy klasszikus brazil regényből született.
A történész elmondta, a kosztümös, történelmi témájú dél-amerikai vagy éppen török sorozatok sokszor a szórakoztatás mellett tanító jelleggel készülnek.
Az adást a fenti lejátszás ikonra kattintva hallgathatják meg. Címlapi képünkön Lucélia Santos, Isaura egykori megformálója 2006-ban. (Wikimedia Commons)
2020. március 14., szombat 13:30
Műsorvezető: Timár Ágnes