Kettőt fizet, egyet kap. Így volt eddig
30/07/2020 19:49
| Szerző: Klubrádió/ K.K.
Bosszantó, ha az ember jegyet, bérletet akar venni egy BKK automatánál, kifizeti, de nem kapja meg. Megvan a jogi megoldás a visszatérítésre.
Rengeteg panasz érkezett a Klubrádióhoz is, hogy a fővárosi jegyárusító automaták nem adják ki a kifizetett jegyet, bérletet, és ha valaki felhívja a megadott telefonszámot, akkor azt közlik, hogy nincs semmi hiba, a gép a jegyet kinyomtatta.
A Budapesti Békéltető Testület a reklamációk nyomán megfogalmazott egy ajánlást, és azóta a BKK egyre gyakrabban fizet visszatérítést - közölte Inzelt Éva, a testület elnöke Nívó című műsorunkban. A jogi helyzet a következő: a vásárlónak kell bizonyítania, hogy a terméket kifizette, az eladónak pedig azt, hogy a terméket fizikailag át is adta a vásárlónak. Az automaták programja azt bizonyítja, hogy a jegyet a gép kinyomtatta, azt már nem, hogy azt a vevőnek oda is adta. S ha ez nincs bizonyítva, az árat vissza kell fizetni.
A valóságban készpénzes vásárlásnál nem működik az elv, hiszen a vevő semmivel sem tudja igazolni, hogy fizetett. Bankkártyás fizetésnél viszont ott van a kezében a bizonyíték. Ha nem kapta meg a jegyét, vagy bérletét, akkor ezt a tényt telefonon be kell jelenteni, majd el kell menni egy pénztárba és megvásárolni a szükséges jegyet. Mindezt ésszerű határidőn belül, mondjuk még aznap. A BKK-t ez győzi meg arról, hogy valóban szükségünk volt a jegyre és az automatából valóban nem kaptuk meg. Ezután fizet visszatérítést a közlekedési vállalat, hiszen a vásárláskor tulajdonképpen egy adás-vételi szerződést kötünk egymással.
Kissé talán bonyolultnak tűnhet az eljárás, nem is biztos, hogy néhány száz forintért megéri az embernek időt, energiát fordítani rá, de a lehetőség már megvan.
Az interjút a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép: MTI/Szigetváry Zsolt.
2020.07.30. 14:00
Műsorvezető: Törtei-Takács Kriszta