„Zajlik
Reggeli gyors/Reggeli személy

Király Bence: A vasút működését hitelből próbálják megoldani

29/08/2024 12:03

| Szerző: Klubrádió

Ha valaki el akar jutni vonattal a Balatonra, akkor ott találhatja magát egy törött sín mellett, aztán vagy jön érte busz, vagy nem, ha el akar menni a Keleti pályaudvarhoz, akkor vagy eljut, vagy nem. Ha Intercityre vesz jegyet, vagy van kocsi, vagy nincs, vagy működik a légkondi vagy nem. A forgalmi zavarok a magyar vasúthálózatban a nyarat is végigkísérték, mind a Balaton partján, mind a fővárosi elővárosi pályahálózaton. Király Bence, a Közlekedő Tömeg Egyesület elnökségi tagja volt a Reggeli személy.

2024. augusztus 29. Reggeli gyors/Reggeli személy (2024. augusztus 29., csütörtök 09:00): Király Bence
45:14
00:00
Műsorvezetők: Panxnotded Miklós, Dési János, Szénási Sándor, Para-Kovács Imre Szerkesztők: Jávor Dénes Marcell, Selmeci János, Korpás Krisztina, Bencsik Gyula, Herskovits Eszter

"Nyilvánvalóan az ilyen balesetek, mint amilyen a vasárnap késő esti Keleti pályaudvari vonatsiklás volt, mindig valamilyen szinten a véletlen műve is, de többfajta rendszerszintű válságot él át a magyar vasút, aminek ezek a következményei" - mondta Király Bence a Kolozsvár felől Budapestre tartó Claudiopolis InterCity vonat kisiklásáról. Király megpróbálta tipizálni ezt a komplex válságot, amin a magyar vasút most éppen átmegy.

"Van egyfelől egy ilyen finanszírozási válság, az azt jelenti, hogy a területre nagyon kevés költségvetési forrás jut - mondta. - Fontos azt kiemelni, hogy nem a közlekedési terület, közlekedési szektor kap így globálisan nagyon kevés magyar állami forrást, hiszen az autópálya építkezések továbbra is zajlanak. Friss hír szintén hétfőről, hogy Lázár János bejelentette, hogy a Bicske és Esztergom közötti M100-as autóútra ismét kiírják a feltételes közbeszerzést, ami harminc néhány kilométeres szakasz, számtalan alagúttal, viadukttal várhatóan egy nagyon költséges beruházás lesz. 

Van egyfajta vezetési válság is a vasútnál, ami nemcsak azt jelenti, hogy a szakminiszter látszólag híján van azoknak a kompetenciáknak, ami egy ilyen szakterület vezetéséhez szükséges, hanem azt is, hogy a szakminisztérium a MÁV Volán csoportot felügyelni hivatott EKM (Építési és Közlekedési Minisztérium) gyakorlatilag nem gyakorolja azt a demokratikus kontrollt a vállalatcsoport fölött, ami a jogszabályi kötelezettsége és egyben lehetősége is lenne.

A harmadik pedig nyilván az, hogy a MÁV csoporton belül is pontosan ennek a kontrollnak a hiányában olyan vezetési problémák vannak, illetve olyan szervezeti működési elégtelenségek, amelyek könnyen vezethetnek olyan helyzetekhez, olyan zavarokhoz, mint amilyen most is történt."

 
Király Bence, a Közlekedő Tömeg Egyesület elnökségi tagja
Fotó: Lay Viktória / Klubrádió
 

Mint mondta a válságnak az egyik összetevője, hogy elfogytak az uniós pénzek, és "ennek megfelelően muszáj lenne a kormánynak a saját zsebébe nyúlnia a vasúti pályahálózat karbantartása ügyében. Ez a Lázár János által bejelentett vasútfejlesztési programnak az egyik pontja, ami némileg megtévesztő, mert itt vasútfelújításról és az erre a célra fölvett Európai Beruházási Banktól vett hitelt jelentette be. Ez pontosan az elmaradt karbantartásoknak az elvégzésére irányul ez a hitelfelvétel. Tehát azt jelenti, hogy a magyar állam a saját alapfeladatainak működését csak hitelből képes ellátni."

A Keleti pályaudvaron történt balesetről elmondta: 'A vezetői válság, meg az ebből fakadó szervezeti elégtelenségek a pályavasút részéről a Keleti pályaudvari kisiklás kapcsán jól megmutatkozott. Ugye itt egy váltó alkatrész volt eltörve, a nyilvánosságra kerülő fotók alapján nagyjából ez megállapítható. Ez egy karbantartási hiányosság, ami az ország legforgalmasabb állomásának váltókörzetében egy igencsak kellemetlen jelenség. Egy másik példa, ami az utóbbi hónapokban, hetekben nyilvánosságra került, hogy milyen tüneteket produkál ez a fajta szervezeti válság, az a kamu lassújelek ügye volt. Itt civilek, köztük a Közlekedő Tömeg, illetve a Magyar Közlekedési Klub igazságügyi szakértői jelentésben tárták föl, hogy egy dunántúli vasútvonalon Csorna és Pápa között a MÁV olyan lassújeleket, olyan sebességkorlátozásokat vezetett be, amelyeket a pálya állapota egyáltalán nem indokolt. A gyanúnk szerint ez az ország több más területén is, illetve több más vasútvonalán is fennáll. Ennek a kinyomozásához majd további igazságügyi szakértői jelentéseket fogunk készíttetni. De ez azt jelenti, hogy a MÁV fölött, illetve a pályavasút fölött nem működik az a fajta demokratikus kontroll, ami a pályahálózat értelmes működtetését kényszerítené ki. Az viszont sokatmondó, hogy egy olyan vasúti mellékvonalakról van szó, amelyekről a hírek szerint a MÁV, illetve a MÁV vezetése régebb óta megszabadulni kíván. Itt a vasúti közlekedést leállítani szeretnék."

Király Bence még hozzátette: "Noha víziókban nincsen hiány, a Lázár miniszter is rendre bejelent újabb vasúti stratégiákat, mint ez az öt pont, vagy az a fajta tízéves vasútfejlesztési program. Valójában nem történik közben semmi, ez az igazi probléma. Várhatóan hasonlóan nem lesz túl eredményes az a vasútfejlesztési öt pontnak az az eleme sem, ami a MÁV átszervezéséről szól. Itt alapvetően három leányvállalatot rendelnének a MÁV alá. Az egyik a személyszállításért lenne felelős, a másik a pályaműködtetésért, a harmadik pedig a szolgáltató központ lenne. Várhatóan itt is az fog történni, hogy az ilyen szervezeti átalakítgatások, amik bizonyos értelemben politikai pótcselekvésnek tekinthetők. Valódi, a vállalatcsoport fölötti valódi demokratikus, illetve tulajdonosi kontroll érvényesülése nélkül nem fognak sehova se vezetni."

A teljes beszélgetést a cikk elején, a lejátszás ikonra kattintva hallgathatják meg.

Reggeli gyors/Reggeli személy
2024. augusztus 29., csütörtök 9:00: Király Bence
Műsorvezető: Herskovits Eszter, Selmeci János