"Komplex beruházás volt" - teljes vonalon jár a 3-as metró
22/05/2023 15:39
| Szerző: Klubrádió/Vikár Anna
Az olyan beruházásokat, mint egy metróvonal felújítása a nemzetközi trendekhez érdemes hasonlítani. Innen nézve, az 5 és fél éves időtáv nem sok – mondta Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke a Reggeli gyorsban, aki szerint ugyanakkor még a levegőben lóg, mi lesz a végösszeg. A belvárosi szakasz megállóiról mutatunk képeket, ezek azok, amiket idén adtak át, a leegutolsó kettőt, a Lehel és Nagyvárad téri állomásokat hétfőn.
Ezeket a beruházásokat nemzetközi trendekhez érdemes hasonlítani. Innen nézve, az 5 és fél éves időtáv nem sok – mondta Bíró Endre, a Metróért Egyesület nevű civil szervezet elnöke a Reggeli gyorsban. Nagy különbség viszont a fejlettebb országokhoz képest, hogy ott igyekeznek úgy végezni a metrófelújításokat, hogy a vonal közben gyakorlatilag működik, csak egy-egy állomást zárnak le. Próbálják a teljes vágányzárakat az esti illetve a hétvégi órákra időzíteni. Ez Magyarországon még nem egészen valósul meg - tette hozzá Bíró.
Az utazóközönség elsősorban a felújított állomásokkal találkozik. Talán kevésbé látványos, de a szellőző- és tűzvédelmi rendszereket, a mozgólépcsőket és az energetikai rendszerek kábeleit is lecserélték az állomásokon. Illetve felújították a pályát, szigetelték az alagutat. Szóval komplex beruházásról van szó, hatalmas munka volt - mondta az egyesületi elnök.
A teljes beruházás 225 milliárd forintba került, ehhez a fővárosi önkormányzat 7 milliárdot adott, 178 milliárdot az unió állt, 40 milliárdot pedig a kormány – számolt be márciusban a Telex. Az előzetesen tervezett költségeket eddig nagyjából betartották, de a vonal átadásával nem zárul még le a folyamat – hívta fel a figyelmet Bíró. Tavaly az egyik kivitelező azt mondta, folytatja ugyan a munkálatokat, de fenntartja a jogot arra, hogy a beruházás lezárása után a vitás kérdéseket bíróság előtt rendezik. "Ez még a levegőben van" – mondta az egyesület elnöke.
Az elkészült állomások dizájnjáról vannak viták. "Nem vagyok ebben szakember, azt, hogy ez a Star wars-os megjelenési forma, ami többek között a nyugatinál látható tetszik vagy sem, ízlés dolga. Az mindenképp jó, hogy nem készültek egyenállomások, mindegyik egyedi" – mondta Bíró. Amikor a metrót építették, a '70-es, '80-as években kevés volt a hozzáadott művészeti érték az állomásokon, annak "nagyon örülök, hogy ezek megmaradtak" most is: a Deák téren a Lisszabontól kapott versmozaik, az Arany János utcánál a Kányádi Sándor padja, a Dózsa György úti műalkotás – mondta Bíró.
Idénre a belvárosi szakasz maradt: januárban a Ferenciek tere és a Deák Ferenc téri, márciusban az Arany János utcai és a Nyugati téri megállókat, és végül ma a Lehel és Nagyvárad téri állomásokat adták át.
A teljes beszélgetést Bíró Endrével a cikk elején elhelyezett lejátszóra kattintva hallgathatják meg.
2023.05.22., hétfő 7:47
Riporter: Szénási Sándor