Közbeszerzés nélkül költ milliárdokat a MÁV a NER-nél
22/08/2024 15:41
| Szerző: Klubrádió
Hiába az állam a MÁV FKG kizárólagos tulajdonosa, hiába közfeladatot ellátó szervezet, a cégnek nem kötelező közbeszerzési eljárást lefolytatnia. Így aztán a beszerzései nagy részét nem a nagy nyilvánosság előtt folytatja le. A MÁV leányvállalatán keresztül a közpénz a kormányközeli vállalkozókhoz folyik, erről számolt be Katus Eszter, az Átlátszó munkatársa.
"A MÁV FKG tulajdonosa 100 százalékban a magyar állam, ki kell írni közbeszerzést, de egy sima beszerzéssel, mint egy bármilyen cég, ajánlatkéréssel letudják ezeket a köröket. Egy 10 milliárdos pályaépítés a következő" - mondta a jelenlegi MÁV-pályázatról Katus Eszter. A MÁV FKG Felépítménykarbantartó és Gépjavító Kft. Magyarország legnagyobb vasútépítő, felújító és karbantartó társasága, ami 100 százalékban az állami kézben lévő MÁV Zrt. tulajdona.
"Ezt most már megkapta azóta valaki. Van tippünk rá, hogy valószínűleg a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-híd Zrt." - folytatta Katus. A MÁV FKG Kft. 10 milliárd forintos kiírásában a 80-as vv. Mezőkeresztes-Mezőnyárád-Emőd bal vágány és a Nyékládháza-Miskolc rendező pályaudvar bal vágány átépítésére kerestek kivitelezőket. A felhívást 2024. július elsején tették közzé, jelentkezni először mindössze négy napig, július 5-ig lehetett, a munkálatok szeptemberben indulnak.
"Azért gondoljuk, hogy ők, mert nekik vannak olyan gépeik, amikkel ezeket a pályákat ki lehet építeni. Végignéztük a szerződéslistát több évre visszamenőleg, és több milliárdok mentek már így ki, hogy nem vonatkozott rájuk a közbeszerzési szabály. Egészen elképesztő történet."
Katus még elmondta: "Most majd meg fog jelenni egy cikkünk, egy részletet elmondhatok belőle: egy cég lesz szinte mindig a befutó. Ugye a kórházak takarításában minden ilyet ők nyernek el, és most a legújabb kiírás az őrzés-védelemben meg majd a Valton lesz a befutó. Ezek a hatalmas összegű, több évre szóló keretszerződések, keretmegállapodások mind erről szólnak, hogy megnyerik úgy, hogy nincs verseny, és utána évekig ebből elvannak, mert menetközben már más cég ebbe nem léphet be, ha még olcsóbb is lenne, akkor sem."
"Miután Homlok Zsolt elvált a Mészáros Lőrinc lányától, látványosan bezuhant a megbízásainak száma a Homlok Építőipari Kft.-nek - folytatta. - Vagy hát ugye korábban a Közgép is így járt, amikor a Simicska kapitulált. Ezekből látszik, hogy ha a közpénzes projekteket beöljük, akkor önmagukban a piacon nem feltétlenül élnek meg, vagy ha meg is élnek, sokkal kevesebb bevételük van."