„Köszönjük
A lényeg

Magyar animátorokkal turbózott filmekkel zajlik a cannes-i filmfesztivál

23/05/2024 11:50

| Szerző: Klubrádió/Gőzsy Kati

A most zajló cannes-i filmfesztivál versenyprogramjában pénteken mutatkozik be az Oscar-díjas Michel Hazanavicius szívhez szóló The Most Precious of Cargoes című animációs filmje, aminek több mint a felét a Kecskemétfilm Kft. csapata készítette. Sean Baker szintén versenyprogramban kedden vetített, Micsoda nő!-re emlékeztető Anora című filmjének trükkmunkái pedig a budapesti KGB stúdióban készültek. A részletekről Tóth László Istvánt, a Kecskemétfilm projektvezetőjét és Klingl Bélát, a KGB stúdió vezetőjét kérdeztük. 

A The Most Precious-nak több mint a fele a Kecskemétfilm stúdióban készült

A Párizsban született és ott élő Oscar-díjas Michel Hazanavicius játékfilmes rendezőt öt éve kérték fel a The Most Precious of Cargoes című francia egész estés animációs film elkészítésére. Ennek a bemutatója péntek este lesz a fesztiválon. A stábba két évvel ezelőtt vonták be a Kecskemétfilm Kft. 40 fős gárdáját. 

Ritkán fordul elő a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon, hogy animáció verseng a fődíjért, idén azonban A némafilmesért Oscar-díjjal jutalmazott rendező első animációs filmje bekerült az esélyesek közé. Tóth László István, a film magyarországi munkálatainak projektvezetője erről azt mondta: "Az animáció nem feltétlenül csak mese vagy gyereknek készült kategória. Élőszereplős fesztiválon versenyez a filmünk, ami egy szívhez szóló drámai történet a Holokauszt idején. Az események láncolatában többen az életüket is kockáztatják a főszereplő kislány megmentéséért. Örömteli hír, hogy bő két héttel a cannes-i világpremiert követően, június 9-én a legnagyobb animációs eseményen, az annecy-i filmfesztiválon ez lesz a nyitófilm!" 

 
Tóth László István, a Kecskemétfilm projektvezetője - Facebook
 

Korábban több sikeres együttműködésük volt a francia stúdióval, ami jelenleg a 3.0 Studio néven fut: Michael Dudok de Wit A vörös teknősét és Lorenzo Mattotti Medvevilág Szicíliában című filmjét a magyarországi mozikban is vetítették. Előbbi Cannes-ban kategóriadíjat nyert, majd Oscar-díjra is jelölték. "A The Most Precious of Cargoes-nál a koprodukciós partnerek már megvoltak, a kivitelezésben vett részt animációs bérmunka-stúdióként a két éve csatlakozó Kecskemétfilm" - mondta Tóth László István, aki mindhárom filmben közreműködött. 

A most Cannes-ban versenyző The Most Precious of Cargoes című 81 perces filmnek döntő hányadát rajzolták a kecskeméti rajzfilmstúdióban. Részt vettek a fény- és árnyék animáció, a karakter animáció munkáiban, és szinte teljes egészében itt készült a film kifestése is.

"Bérmunka volt, de az animátoroknak bizonyos keretek között így is megvolt az alkotói szabadsága, mint az élőszereplős filmek esetében a színészeknek - mondta a projektvezető. - A rendező elképzeléseinek maximális megvalósítása volt a feladat. Adott volt többek között a forgatókönyv, a design és a figuratervek, ezek alapján kellett minden mozdulatot, érzelmeket kifejező színészi alakítást megrajzolni." 

Tóth László István a vezető kollégákról elmondta: a vezető animátor Kosaras Mihály, a vezető rajzoló Réczicza Rita volt. Mikulás Ferenc stúdióvezető megbízásából a munkák szakmai irányítását Nagy Lajos, a gyártásvezetői teendőket Vécsy Vera végezte. 

A film története szerint a haláltáborba tartó vonaton a fiatal apa az ikrek közül az egyik csecsemőt kendőbe burkolja, és a vonatról a hóba dobja. Egy magányos favágóné, aki a vonatokat figyeli, rábukkan a csomagra, felfedezi a kislányt, majd úgy dönt, hogy hazaviszi. Hazanavicius az eredeti történetet író Jean-Claude Grumberggel közösen írta a forgatókönyvet és készített rajzokat is hozzá. A film zenéjét Alexandre Desplat Oscar-díjas zeneszerző jegyzi, míg a mesélő a francia színészlegenda, Jean-Louis Trintignant.

Az Anora trükkjei Budapesten készültek

A Cannes-i fesztivál versenyprogramjában kedden 7 perces tapssal fogadott Anora című film vizuális trükkjein is magyarok dolgoztak: Klingl Béla animációs filmrendező, a KGB stúdió vezetője nyolc fős csapatával. 100 trükkjelenetet módosítottak négy hónap alatt a Micsoda nő! hamupipőkés változatában. Meztelen lányt cseréltek le a sztriptízbárban egyéb trükkök mellett. Enyedi Ildikó ajánlotta a csapatot Sean Baker rendezőnek, aki harmadszorra versenyez Cannes-ban.

"A kezdő jelenetben van sztriptízbár, ott az egyik boxot cseréltük egy másikra a meztelen hölggyel együtt" - mondta Klingl Béla, akinek animációs munkái között van szerzői film, a Hunor szuperhősös tévésorozat, a Remake című gyurmára hajazó 3d animáció és A kozmosz nagykövetei gyerekeknek szóló családi mozi.

Sean Baker rendező a miskolci Cinefest filmfesztiválon vett részt, és ott kérdezte Enyedi Ildikót, hogy kik készítették a trükköket A feleségem története című filmjében, ami 2021-ben Cannes-ban versenyzett, és Enyedi ajánlotta be Klingl csapatát, ami a filmjében 400 jelenetben dolgozott.

 
Klingl Béla, a KGB stúdió vezetője - Facebook

"Nem voltunk a forgatáson, minden a neten, meg zoom meetingen keresztül ment. New Yorkban forgatták, mi Budapesten utómunkáztunk - mondta Klingl Béla az Anorá-ról. - A sztori egy sztriptíztáncos lányról szól, aki egy gazdag orosz oligarcha fiával ismerkedik meg, és az ő kapcsolatuk a néha vicces, néha tragikus téma. Azt a jelzőt a filmre hogy, ez egy 'kicsit Micsoda nő!, de nagyon másképpen' a rendező mondta az első zoom megbeszélésünkön." A filmet nem látták még, csak a jeleneteket, amiken dolgoztak, és a forgatókönyvet olvasták még a forgatás előtt. 

Klingl Béla a filmben a VFX supervisor, aki a film vizuális effektusainak a készítését felügyeli, a csapata a VFX artist, akik készítik a vizuális effektusokat. "Manapság ezek már digitálisan készülnek, még ebben a filmben is, ami 35 milliméteres filmre forgott - magyarázta. - Készítettünk leszálló repülőgépet, kiretusáltunk egy kocsit, ami a repülőt húzza, mintha a repülő most érkezne. Erre azért volt szükség, mert olcsóbb húzatni a repülőt, mint a saját motorjaival járatni a repülőtéren. Autós jelenetbe tettünk füstölgő gumikat, márkaneveket retusáltunk, havazást és hófoltokat tettünk egyes jelenetekbe. Kaszkadőr jelenetekbe segítettünk be, például a kaszkadőrök védelme miatt betett biztonsági kellékeket eltüntettük. Voltak zöld hátteres jelenetek, ahol utcát, tengerpartot helyeztünk a háttérbe."

A magyar csapat tagjai voltak: Koós Árpád és Klingl Béla VFX supervisor, és VFX artist, Sólyom Tibor a VFX gyártásvezető, és VFX artistok voltak még: Mohamad Fawzi Alnazer, Pálos Róbert, Szántó Zsanett, Zalavári András, Csintalan Péter. Klingl még elmondta: "Az elmúlt években jóval kevesebb magyar filmes VFX munkánk volt, mint előtte, amikor évente 4-5 filmben is dolgoztunk, így próbálunk külföldi produkciókban is dolgozni. Készítettünk VFX-et amerikai akciófilmben, sorozatban, és a Disney egy gyerekeknek szóló stop-motion sorozatában is."