„Köszönjük
Élőben a városból 2.0 - Autótól a Zebráig

Mérföldekben számolni, angolul beszélni

25/10/2020 11:17

| Szerző: Klubrádió/K.K.

Százból legfeljebb öt jelentkező felel meg a követelményeknek. Tűrni kell a monotóniát, a stresszt, és ha dönteni kell, az azonnal is késő. Ők a légiforgalmi irányítók.

2020. október 21. Élőben a városból 2.0 - Autótól a Zebráig (2020. október 21., szerda 13:00)
49:09
00:00
Műsorvezetők: Fábián László

Bizonyára kevesen tudják, hogy a HungaroControl irányítja Koszovó légiforgalmát is, nem csak Magyarországét. Ez is jelzi az itteni szakemberek presztízsét. Az sem túlságosan közismert tény, hogy nincsenek már légifolyosók, amelyekre korábban azért volt szükség, mert a légteret zömében a hadsereg uralta, a polgári gépeknek kellett alkalmazkodniuk. Mára megfordult a helyzet, a honvédség kéri egy-egy szektor használatát, és ha véletlenül polgári részre téved egy katonai gép, azt is a polgári légiforgalmi irányítók kezelik.

Kállai Péter, a HungaroControl munkatársa segített betekinteni az irányítók munkájába. Elmondta, hogy a légteret úgynevezett "dobozokra" osztják. Egy-egy dobozt mindig ketten kezelnek a biztonság kedvéért, és minden repülőgépet, amely itt közlekedik, ők irányítanak. Ez a doboz a hajnali órákban lehet az egész ország is, hisz jelentéktelen a forgalom. Budapesten alig van fel- és leszállás, de az ország felett átrepülő járatok természetesen közlekednek. Aztán ahogy növekszik a gépek száma, már kettő, négy, hat részre is kell osztani a légteret, hogy ki lehessen szolgálni a gépeket, így is előfordulhat, hogy az irányító húsznál is több géppel foglalkozik egyszerre. De ahogy szaporodnak a dobozok, egy többen állnak munkába természetesen. Vészhelyzet esetén pedig újabb kollégák "ülnek be" az irányításba.

Megújul a HungaroControl léginavigációs rendszere
 
A HungaroControl kényszerhelyzeti központja  MTI/Koszticsák Szilárd
 

 

Vannak távolkörzeti irányítók, közelkörzetiek, ők például Budapest forgalmával foglalkoznak, és tornyosok, akik ugyan használnak számítógépeket, radarokat, de jórészt a saját szemükre támaszkodnak a munkában, hisz ők a repülőtéren vannak fizikailag is. Ez a három irányító egymásnak adja át a gépet, attól függően, hogy az hol tart éppen. Alaptörvény, hogy a pilóta egyedül nem tehet semmit. Csakis azt, amit az irányító engedélyez. A távoli körzetben jellemzően 5 mérföldre kell lenniük egymástól a repülőgépeknek, hogy baj esetén legyen idő cselekedni, elkerülni az ütközést, közelebb érve a repülőtérhez, értelemszerűen csökken ez a biztonsági távolság 3 mérföldre.

Kállai Péter arról is beszélt, hogy kétéves tanfolyamon kell részt venniük a jelentkezőknek, de már az első körben át kell esniük egy szigorú szűrésen, százból öten, ha bekerülnek a képzésbe. Fontos a monotónia- és a stressztűrés, képesnek kell lenni a gyors és határozott döntéshozásra. Neki személy szerint a legnagyobb izgalmat az időjárás okozza, főleg a vihar. Az fönn a levegőben nagy galibát tud okozni.

A műsort a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt Kép: MTI/Koszticsák Szilárd.

Élőben a városból
2020.10.21. 13:00
Műsorvezető: Fábián László

 

 

 

 

 

És még valami:

A Klubrádió elindult Az Év Honlapja 2020 versenyen, amelynek egyik díja a közönség szavazatától függ. Kérjük, szavazzon ránk! Ezt az alábbi képre kattintva teheti meg.
Ha úgy döntött, támogat minket, akkor a verseny oldalára jutva, a jobbra fent látható kék gombra kell majd kattintania – mellette látszik, hány szavazatnál tartunk.
Ez is egy apró segítség a Klubrádiónak. Köszönjük.

Az év honlapja 2020 szavazás