Mérföldekben számolni, angolul beszélni
25/10/2020 11:17
| Szerző: Klubrádió/K.K.
Százból legfeljebb öt jelentkező felel meg a követelményeknek. Tűrni kell a monotóniát, a stresszt, és ha dönteni kell, az azonnal is késő. Ők a légiforgalmi irányítók.
Bizonyára kevesen tudják, hogy a HungaroControl irányítja Koszovó légiforgalmát is, nem csak Magyarországét. Ez is jelzi az itteni szakemberek presztízsét. Az sem túlságosan közismert tény, hogy nincsenek már légifolyosók, amelyekre korábban azért volt szükség, mert a légteret zömében a hadsereg uralta, a polgári gépeknek kellett alkalmazkodniuk. Mára megfordult a helyzet, a honvédség kéri egy-egy szektor használatát, és ha véletlenül polgári részre téved egy katonai gép, azt is a polgári légiforgalmi irányítók kezelik.
Kállai Péter, a HungaroControl munkatársa segített betekinteni az irányítók munkájába. Elmondta, hogy a légteret úgynevezett "dobozokra" osztják. Egy-egy dobozt mindig ketten kezelnek a biztonság kedvéért, és minden repülőgépet, amely itt közlekedik, ők irányítanak. Ez a doboz a hajnali órákban lehet az egész ország is, hisz jelentéktelen a forgalom. Budapesten alig van fel- és leszállás, de az ország felett átrepülő járatok természetesen közlekednek. Aztán ahogy növekszik a gépek száma, már kettő, négy, hat részre is kell osztani a légteret, hogy ki lehessen szolgálni a gépeket, így is előfordulhat, hogy az irányító húsznál is több géppel foglalkozik egyszerre. De ahogy szaporodnak a dobozok, egy többen állnak munkába természetesen. Vészhelyzet esetén pedig újabb kollégák "ülnek be" az irányításba.
Vannak távolkörzeti irányítók, közelkörzetiek, ők például Budapest forgalmával foglalkoznak, és tornyosok, akik ugyan használnak számítógépeket, radarokat, de jórészt a saját szemükre támaszkodnak a munkában, hisz ők a repülőtéren vannak fizikailag is. Ez a három irányító egymásnak adja át a gépet, attól függően, hogy az hol tart éppen. Alaptörvény, hogy a pilóta egyedül nem tehet semmit. Csakis azt, amit az irányító engedélyez. A távoli körzetben jellemzően 5 mérföldre kell lenniük egymástól a repülőgépeknek, hogy baj esetén legyen idő cselekedni, elkerülni az ütközést, közelebb érve a repülőtérhez, értelemszerűen csökken ez a biztonsági távolság 3 mérföldre.
Kállai Péter arról is beszélt, hogy kétéves tanfolyamon kell részt venniük a jelentkezőknek, de már az első körben át kell esniük egy szigorú szűrésen, százból öten, ha bekerülnek a képzésbe. Fontos a monotónia- és a stressztűrés, képesnek kell lenni a gyors és határozott döntéshozásra. Neki személy szerint a legnagyobb izgalmat az időjárás okozza, főleg a vihar. Az fönn a levegőben nagy galibát tud okozni.
A műsort a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt Kép: MTI/Koszticsák Szilárd.
2020.10.21. 13:00
Műsorvezető: Fábián László
És még valami:
A Klubrádió elindult Az Év Honlapja 2020 versenyen, amelynek egyik díja a közönség szavazatától függ. Kérjük, szavazzon ránk! Ezt az alábbi képre kattintva teheti meg.
Ha úgy döntött, támogat minket, akkor a verseny oldalára jutva, a jobbra fent látható kék gombra kell majd kattintania – mellette látszik, hány szavazatnál tartunk.
Ez is egy apró segítség a Klubrádiónak. Köszönjük.