Miért drágul most az üzemanyag?
4/03/2021 11:46
| Szerző: Klubrádió/K.K.
A járvány miatt csökkent a gépjárműforgalom, azt várná az ember, hogy csökken az üzemanyagok ára is, hisz nincs akkora kereslet. Ám az emelkedik.
A folyamatok megértéséhez érdemes tudni, hogy a benzinkútnál kifizetett összegnek mindössze 36-38 százaléka a termelői ár. Erre jön a nagy- és kiskereskedelmi árrés, a jövedéki adó és az általános forgalmi adó.
Holoda Attila energetikai szakértő arról beszélt a Reggeli gyorsban, hogy azért egy jelentős áremelkedés történt a világpiacon. A koronavírus-járvány kezdetén 20 dollár körül volt az olaj barrelenkénti ára, most 64 dollárnál tartunk, ami körülbelül a 2019. decemberi szintnek felel meg. A pandémia miatt a légiközlekedés szinte leállt, a szállítási igény is visszaesett. Ilyenkor az olajkitermelők visszafogják a beruházásaikat és a termelést, mégpedig összehangoltan. Aztán egy idő után a ki nem termelt mennyiség elkezd hiányozni, hiszen például a mezőgazdasági munkák folytatódnak, azért áruszállításnak is lennie kell, meg tömegközlekedésnek is. Tehát jön az áremelés. Magyarországnak dollárért kell vásárolnia olajat, ami azt jelenti, hogy itt még a forint árfolyamváltozásával is számolni kell.
A magyar autósok már nem annyira érzékenyek az árra, mint régebben. Egy-egy emelés előtt már nincs felvásárlási láz, nem sokan igyekeznek „betankolni”, a gépjárműforgalmat tehát nem nagyon befolyásolja a benzin ára. Nem lehet egy olyan lélektani határról beszélni, amelynél sokan letennék az autójukat. Holoda Attila szerint ha valamilyen árat mégis meg kellene becsülni, talán 500-600 forintnál lenne egy határ. A szállítás drágulásának pedig az a következménye, hogy a megnövekedett költségeket egyszerűen beépítik a termékek árába. Vagyis nem a benzinkútnál érezzük meg igazán az üzemanyagok árának emelkedését, hanem a boltok kasszáinál, bármit is vásárolunk.
Az interjút a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép: MTI/Koszticsák Szilárd.
2021.03.04. 06:00
Műsorvezető: Para-Kovács Imre