Mobilozó gyerekek: csak a fát látják, nem az erdőt?
8/03/2021 13:49
| Szerző: Klubrádió/szg
A felnőttek azzal, hogy mobilt, tabletet adnak a gyerekeknek, befolyásolják a gondolkodásukat, a figyelmük irányát – mondta Miklósi Ádám etológus, az ELTE etológia tanszékének vezetője. Az a tapasztalat, hogy a mobilozó gyerekek a nagy egész helyett a részletekre fókuszálnak, a közmondást idézve mindig a fát látják, nem az erdőt, ami sok feladatnál nem szerencsés – tette hozzá.
Egyre gyakoribb látvány a gyerek mobillal vagy valamilyen kütyüvel a kezében a vasárnapi ebédnél. A legkisebbek, tehát az alfa generáció, a 2010 után születettek mobiltelefon-használatát vizsgálják magyar kutatók is.
Miklósi Ádám etológus, az ELTE etológia tanszékének vezetője elmondta: furcsa helyzet, új jelenség áll elő ebben a generációban, hiszen ők az elsők, akik úgy jönnek a világra, hogy ott a mobiltelefon a közelükben, ennek a jelenlétében nőnek fel. Korábbi kutatásuk alapján a gyerekek már 2-3 éves korban elkezdik használni ezt az eszközt. A mobilozásnak pont az az újdonsága, hogy aktív használatot tesz lehetővé, közbe lehet avatkozni, nemcsak a zenehallgatás, videónézés, hanem például a játék is fontos része. Ezzel aztán nagyon sok időt lehet eltölteni. Az is előfordul, hogy a szülők nem rászólnak a gyerekre, hanem a lekötésére használják az ilyen eszközöket, ha nem érnek rá, a gyerek kezébe adják a mobilt.
Miklósi Ádám közölte: azt kutatják, hogy a komolyabb mobilhasználatnak milyen következménye van a gyerekek képességeire, viselkedésére, illetve esetleg milyen beavatkozásokkal lehet kiszűrni a káros hatásokat. Ezzel kapcsolatban végeznek olyan kísérleteket, hogy mobilhasználó és telefont nem vagy alig használó gyerekeket hasonlítanak össze.
A vizsgálatok arra utalnak, hogy a mobilhasználók fókusza a részletekre irányul, az apró, kicsi dolgokat veszik észre sokkal korábban, mint a nagy egészet. Általában az emberre a globális figyelem a jellemző. Konkrét példán bemutatva, ha egy napot mutatnak a gyerekeknek, amely kis holdakból van összerakva, akkor az a tipikus, hogy a napot veszik észre, míg a mobilozó gyerekek a holdacskákat látják.
Eltolódás alakul ki a figyelemben, aminek érdekes következményei lehetnek. Fejlődő elméről van szó, amely ha mindig azt gyakorolja, hogy az apró részletekre kell figyelnie, előfordulhat, hogy – a közmondást idézve – ezek a gyerekek mindig a fát látják, nem az erdőt, ami sok feladatnál nem szerencsés. A felnőttek azzal, hogy mobilt, tabletet adnak a gyerekeknek, befolyásolják a gondolkodásukat, a figyelmük irányát, és ha több éves ez a kitettség, akkor elképzelhető, hogy egészen másképpen gondolkodó embereket fog eredményezni – fogalmazott Miklósi Ádám.
Azt is kutatják, hogyan lehet olyan környezetet létrehozni, amely nem teszi lehetővé, hogy beszűküljön a gyerekek figyelme. Szerinte a fejlesztőknek kellene odafigyelniük a gyerekek igényeire, hogy az egy kaptafára menő játékokat tegyék változatosabbá. Sőt – tette hozzá –, megoldható lenne, hogy az alkalmazások adjanak nekik offline tevékenységeket, szóljon a mobiltelefon, hogy „most már tegyél félre, játssz a testvére(i)ddel, foglalkozz a szüleiddel!”. Szerinte biztos, hogy ebben szükség lesz valamilyen külső beavatkozásra, hiszen ez a technológia elérte a gyerekeket, és eddig nem szabályozták.
Az interjút a cikk elején, a lejátszás ikonra kattintva hallgathatja meg. Címlapi kép: Pixabay.com
2021. március 8., hétfő 07.40
Műsorvezető: Szénási Sándor