Orosz metró – Mi romlik még el?
21/05/2020 14:11
| Szerző: Klubrádió
Veszélyes repedéseket, töréseket találtak a felújított orosz metrókocsik alján. A sorozathiba majdnem minden második kocsin előjött és a vonat kisiklásához is vezethet.
Trehányság – így jellemezte tömören az orosz metrógyártó cég munkáját Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke. Már azzal az illúzióval is le kell számolni, hogy ami orosz, abban aztán van anyag, tartós, örök életű. A felújított (egyesek szerint új) szerelvényekkel baj van, amióta csak megérkeztek. Rozsdásodnak, füstölnek, elromlik az ajtajuk és így tovább. A legújabb probléma 222 kocsiból 92-nél állt elő.
Arról van szó, hogy alulra, a kocsik alvázára számos berendezést függesztettek fel, ott van hely. Egyebek között van egy hűtőszekrény méretű mázsás doboz is, amelyet az alvázra erősítettek. Csakhogy a konzolokat, amelyek a dobozt tartják, alulméretezték, vékony, gyenge anyagból készítették, ezért kezdenek repedni, sőt törni. Nem bírják a mázsás terhet. El lehet képzelni, hogy ha egy ilyen doboz menet közben leesik, akkor mi történhet. Könnyen lehet kisiklás a vége, abba pedig belegondolni is szörnyű, hogy milyen tragédia következhet be, ha egy vonat az alagútban kisiklik.
Ezer szerencse –mondta Dorner Lajos-, hogy a szerelők észrevették a repedéseket, mert eléggé eldugott helyen vannak. Miután ez sorozathiba, az orosz félnek ki kell javítani garanciában a kocsikat. Nem olyan nagy munka, nem kell megbontani a kocsiszekrényt, hétköznapi nyelven szólva le kell vágni a tartókat és erősebbeket kell a helyükre hegeszteni. Viszonylag gyorsan elvégezhető. Persze ilyesmit csak a gyártó szakemberei, vagy az általa megbízott szerelők végezhetnek. A szerelvények kivonása a forgalomból most nem okoz olyan nagy problémát, hiszen a 3-as metró felújítása miatt kevesebb kocsira van szükség, mint normális üzemmenetnél.
Azon túl, hogy az orosz cég trehány munkát végzett, a VEKE azért arra is kíváncsi, hogy hol volt a magyar közlekedési hatóság a járművek átvételekor. Valaki csak engedélyezte, hogy ezeket forgalomba állítsák.
Az interjút a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép: MTI/Balogh Zoltán.
2020.05.21. 06:00
Műsorvezető: Lampé Ágnes