Pertis Pali nótája Kaliforniában - magyar világkarrierek és ígéretes tehetségek
10/08/2019 07:15
| Szerző: Klubrádió
Hol vagyunk 2019-ben a világ kulturális térképén? Miként indítható itthonról egy nemzetközileg is jegyzett karrier, s milyen buktatók övezhetik azt? Kik és milyen körülmények között segítik a tehetségeket? Múlt héten a könnyűzene, e heti adásunkban pedig a komolyzenei élet kiválóságai szólaltak meg. A Café Péntek stúdióvendégei Kelemen Barnabás hegedűművész, Kertesi Ingrid operaénekes, Dubóczky Gergely karmester és Körner Tamás menedzser, impresszárió voltak.
A világ egyik legkeresettebb hegedűművésze. Amszterdam, London, New York, Rio de Janeiro, Berlin, München leghíresebb koncertermei nyílnak meg Kelemen Barnabás előtt. 6 évesen kezdte tanulmányait, 11 évesen pedig felvették a Zeneakadémia különleges tehetségek osztályába. Itt egy padban ült későbbi feleségével, Kokas Katalinnal. 34 évesen már Kossuth-díjat kapott. A tehetséget valószínűleg a génekkel hozta. Nemcsak szülei, de nagypapája is híres muzsikus volt. Unokája Pertis Pali cigányprímásnak, aki a II. világháború előtt, 17 éves csodagyerekként ugyanúgy fellépett Londonban, Párizsban, Brüsszelben is, mint ma Barnabás. Játszott a holland királynak és muzsikált Jávor Pál filmjeiben. Sőt, minden bizonnyal Ravel is hallhatta Pertis Palit Párizsban és inspirálhatta őt, mert ezidő tájt komponálta Tzigane (Cigan) című kompozícióját.
A közelmúltban a santa monicai könyvtárban felbukkant egy ritka hangfelvétel, mely Pertis Pál játékát rögzítette. Ezt is lejátszottuk a Café Péntek mostani adásában, s ugyanezt élőben az unoka, Barnabás is megszólaltatta 1771-es hangszerén. Kelemen Barnabás úgy látja, hogy világszerte egyre többen tanulnak hegedülni, különösen Ázsiában. Ha csak Kínában 50 ezer kisdiák hegedül és köztük fél százalék a zseni, már az is óriási szám. A hegedűs piac egyre telítettebb, egyre több szenzációs hegedűs bukkan fel a világban. Így milyenek a magyar esélyek a nemzetközi megjelenésben és karrierben? Beszélt hazai és nemzetközi tanítványairól is, merthogy tanít Kölnben és vendégprofesszora az amerikai bloomingtoni egyetemnek. Erős lobbit jelent-e egy világszerte jegyzett hegedűművész kapcsolatrendszere, tudja-e vinni, ajánlani tehetséges tanítványait külföldi fesztiválokra? Erre is választ kerestünk.
S ugyanez a kérdés felvetődik a menedzser és az impresszárió felé is. Körner Tamás 20 évig volt a Fesztiválzenekar igazgatója. Eközben telefonkönyve a legnagyobb hangversenytermek és kiadóvezetők elérhetőségeivel gyarapodott. Nyilván ezek is segítik jelenlegi művészeit, akiknek koncertturnékat szervez, lemezszerződéseket intéz, sajtókapcsolatait gondozza. S nem is akárkiknek segíti pályáját "szürke eminenciásként": Baráti Kristóf hegedűművész, Várdai István csellóművész, vagy éppen Várjon Dénes zongoraművész a világ jelenlegi legkeresettebb, legtöbbet színpadra lépő muzsikusai. Körner Tamás elárulta, hogy miben és mikor fedezte fel bennük a tehetség szikráit?
30 éve énekel operaszínpadon és koncertpódiumon Kertesi Ingrid, a kiváló magyar koloratúrszoprán. Stuttgartban tanult, két évadot Berlinben töltött, igen sok díjat elnyert nemzetközi énekversenyen. Vastapsos estéket is felidézett műsorunkban: emlékeket Japánról, Amerikáról, Kínáról, Izraelről. Jó ideje pedig át is adja tálentumának titkait tanítványainak: jelenleg a Zeneakadémián. Stúdióbeszélgetésünk mellett kedvenc felvételeiből is hozott két áriát.
A Café Péntek eheti adásában Dubóczky Gergely is vendégünk volt, aki a harmincas karmester generáció egyetlen hazai képviselője, aki még mindhárom hazai dirigens világnagyságunkkal együtt dolgozhatott: Kocsis Zoltánnal, Fischer Ivánnal és Fischer Ádámmal. Mi az, amit el lehetett lesni tőlük? Jelenthetnek-e nemzetközi dobbantót az egyre sűrűbb karmester versenyek? És nem remegett-e kezében a pálca, amikor igen fiatalon elővezényelhetett a chicagói, vagy a birminghami szimfonikusok élén? Ezekről is beszélgettünk legutóbbi műsorunkban.
2019. augusztus 11. péntek 20:00
Műsorvezető: Barna Zsuzsa
Szerkesztő: Warholik Zoltán