Polyák: Cinikus politikusok etetik a szavazóikat butaságokkal
10/03/2023 13:08
| Szerző: Klubrádió/Bohus Péter
A kormányzati propaganda része annak minél elképesztőbb szemléltetése, hogy Németországban éheznek az emberek, hogy a nyugat elbukott és hogy a nyugati média nem szabad. Ezt persze ők sem hiszik el, de nem is ez a lényeg, hanem hogy a szavazóik elhiggyék, és ez működik: az Origónál a csali a szoftpornó, amely mellett ott van a felületes és felszínes tájékoztatás. Hogy hogyan jutottunk ide, és miért nem lépett a magyar média ügyében sokkal hamarabb az EU, arról Polyák Gábor beszélt a Reggeli gyorsban.
Egy kormányzati, Sajtószabadság Magyarországon 2023 címmel meghirdetett konferencián Kovács Zoltán Twitter államtitkár azt mondta, Nyugat-Európában a sajtó nem szabad. Polyák Gábor médiajogász szerint ezt Kovács sem hiszi el, de szerinte van annyira cinikus, hogy ilyen butaságot kimondjon, de rámutatott, hogy a kormányszimpatizánsok közül sokan tényleg ezt gondolják, továbbá azt a kormányzati médiában szintén előszeretettel hangoztatott állítást is elhiszik, hogy Németországban az emberek éhen halnak, és fűtetlen lakásokban vészelték át a telet.
"Ezekben a rossz sorsú, hanyatló országokban már a médiának is régen befellegzett, és csak azt lehet mondani, amit Olaf Scholz megálmodott előző éjjel" - ironizált Polyák, aki szerint ezek az állítások nem is az ott ülő belső körnek szólnak, hanem állandó elemei a Fidesz kommunikációjának, ami a szavazóik számára már tény.
Hogy a Fidesz szavazók amúgy olvashatnák is ezeket a nyugati lapokat, amikről azt mondják nekik, hogy nem függetlenek, arra Polyák azt mondta, kevesen lehetnek azok, akik külföldi újságokat olvasnak, de szerinte ez nem csak a fideszes szavazókra nem jellemző, hanem az ellenzéki hírfogyasztókra sem. Az nem úgy van ugyanis, hogy ingyenes és csak két kattintásra van, mert a hírfogyasztásra szűkös az idő- és energiakeret, ezért ezt a leghatékonyabban úgy lehet felhasználni, ha magyarul elolvassuk, mit írnak.
Így az elmúlt 12 évben azt tanultuk meg, hogy ennél keményebb tényeket is felül lehet írni, Polyák példaként említette, hogy a fideszes sajtóban a covid pandémiát sikeresen hozta le a kormány, meg hogy a magyar gazdaságpolitika világszínvonalú, meg hogy megszavazták-e vagy sem a szankciókat. Ehhez képest, hogy a német és a francia média mennyire sokszínű, bár neki is van róla véleménye, de nem mérhető, hogy tényszerűen lehessen igazolni, vagy cáfolni.
Ahogy a magyar médiáról is lehet többféle értelemzést adni, így a politika erről azt mond, amit akar, mondta Polyák. Arról is beszélt, hogy a médiafogyasztói buborékok mereven lezártak, de ez nem azt jelenti, hogy például egy fideszes szavazó ne kattintana át a független média cikkeire. Amit aztán ott talál, és az ellentmond a felé öntött fideszes információforrásoknak, akkor beárazza, hogy ki hazudik.
Szó esett arról, hogy a korábban objektív Origo a Fideszhez kerülve nem veszített az olvasóiból, amiről Polyák azt mondta, az olvasók összetétele megváltozott: "a vonzereje éppen az, ami miatt berzenkedünk tőle. Nagyon egyszerűen megfogalmazott közéleti tájékoztatás között szoftpornó: ügyes kombinácó" - mondta Polyák Gábor. Az emberek nem a hírekért mennek Origóra, hanem hogy megnézzék a "napi betevőt", és pont annyi energiájuk van, hogy eközben azt a két bekezdésnyi infót, nagyon felületesen átolvassák.
De nemcsak az Origo húz be másokat nem hírekkel, hanem példaként megemlítette a 24.hu-t és az "Indexet", amelyeknek sokszínű a témaválasztéka a bulvártól az autókon át a kultúráig. Nem a hírek miatt mennek az emberek oda, de ha már ott vannak, legalább a címeket látják, ezért nem mindegy, milyen híreket és milyen tálalásban kapnak.
Hogy miképpen jutott ide az ország, és ebbe miért nem lépett korábban az Unió, arra Polyák azt mondta, hogy az EU 2011 óta sokkal többet tehetett volna, és a Klubrádiót hozta fel példának, amely évekig küzdött a frekvenciájáért. Polyák szerint ha az Unió megértette volna a helyzetet, és felhasználta volna a jogi lehetőségeit, akkor a rádiós piacon más képet látnánk. Ahogy többet tehetett volna az állami hirdetések diszkriminatív elosztása ellen, és komoly eszköze lett volna az ellen, hogy a magyar közmédiát elképesztően túlfinanszírozzák. "Fogalmunk sincs, hogy mire megy az az évi 100-130 milliárd forint, amit beleszórunk".
Még sok ilyen terület van, ahol "nagyon hatékonyan" tudott volna fellépni, de Polyák nem tudja, hogy ez miért nem történt meg.
Most ott tartunk, hogy az EU a médiaszabadságról akar európai törvényt alkotni, amivel a magyar helyzetre próbálnak reagálni, de Polyák szerint sokkal erőtlenebbül, ahhoz képest, amik már 2010-ben rendelkezésre állnak, és ha így marad a jogszabálytervezet, az nem fog javulást hozni.
2023. március 10., péntek 7:42
Riporter: Pálinkás Szüts Róbert