Se magyar busz, se magyar vasúti személykocsi
13/03/2019 14:03
| Szerző: Klubrádió
Még nem halt el, de a végét járja a vasút IC+ projektje. Néhány ok, amiért eleve nem volt jó ötlet.
Hiába erőltetik a magyar járműgyártást, valahogy nem akar sikerülni. Az egyik reménytelennek látszó kezdeményezés a vasút IC+ projektje. Ennek keretében személykocsikat gyártottak volna távolsági közlekedésre. 2014-ben már bemutatták a prototípust, 4-5 kocsit már ki is küldtek próbaüzemre. Magyarics Zoltán, a Regionalbahn szerkesztője úgy értékelte: ezek tisztességes személykocsik, de ennél sokkal több jó nem lehet róluk elmondani.
Az egész ötlettel az az alapprobléma, hogy más irányba ment el a fejlesztés a világban. Nem nagyon látni már olyan vonatot, amely úgy állna össze, hogy a mozdony mögé kötnek különálló kocsikat. Az egyterű, motorvonat jellegű vonatok járnak nem csak az elővárosi, hanem a nagy távolságú forgalomban is. Azok képesek teljesíteni az új műszaki követelményeket.
A másik gond, hogy Magyarországon már nincs meg az a mérnöki tudás, műszaki háttér, amely lehetővé tenné a sorozatgyártást. Kapacitás sincs rá. Külön probléma a közbeszerzés kényszere, mert nehezíti a sorozatgyártást.
Ez a projekt tehát, ha még nem is bukott el, valószínűleg a végét járja, erre utalnak a személycserék is a MÁV-STARTNÁL.
Mit lehetne tenni, mi lesz az IC+ kocsik helyett? Valami ugyanis kell, mert minimum 200 személykocsit ki kellene már vonni a forgalomból. Komoly volumenű beszerzés 1980-ban volt utoljára. A helyzet az, hogy az Európai Unió távolsági személyszállításra nemigen az pénzt, marad a saját zseb. Abból pedig valószínűleg csak használt járművek beszerzésére jut. Nyugat-Európában a közelmúltban rengeteg kocsi szabadult fel, talán még maradt azért annyi, hogy ide is jut.
Fábián László interjúját a fenti "lejátszás" ikonra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép: Wikipédia.