„Támogassa
Ötös - Bódy Gergővel

Sosemvolt sugárút

29/10/2019 13:18

| Szerző: Klubrádió

Egy kis történelmi barangolás egy utcanév ürügyén, Madáchtól a zsidóságig, majd tovább a helikopterig.

2019. október 29. Ötös - részlet 19.10.29. Görba Márk
06:20
00:00

A Károly körúton járunk a Madách térnél, majd kicsivel beljebb, az Asbóth utcában. Ebben az utcácskában lakott Asbóth Oszkár, akit a helikopter feltalálójaként ismerünk. De menjünk sorjában, Görbe Márk művészettörténész segítségével.

Ez a környék egykor zsidó negyed volt, mintegy 2000 zsidó ember élt itt, tulajdonképpen egy tömbben. Ezt a helyzetet akarták megszüntetni és kitalálták, hogy kettévágják a területet egy impozáns sugárúttal, az 1900-as évek elején el is kezdték a tervezést. Több változat után a Madách sugárút nevet kapta volna, így a környék utcáit Az ember tragédiája szereplőiről nevezték el. Így volt Éva utca a mai Asbóth. A II. világháború megakadályozta az építkezést, a tervből a monumentális kapu, és pár Madách-ház, jellegzetes téglaépület készült el.

 
Asbóth Oszkár
Fortepan
 

Az angliai eredetű Asboth család a XVII. században érkezett Magyarországra, akkor még rövid o-val írták a nevüket. Oszkárt katonai pályára szánták, de őt jobban érdekelték a gépek, és különösen a repülés. 18 éves korában siklórepülőt konstruált, az I. világháborúban Bécs mellett a légierő egyik telepének volt az üzemvezetője. Itthon egy légcsavargyárnak, illetve kísérleti intézetnek lett a vezetője.

A helikopter kifejlesztésben játszott szerepét többen többféleképpen ítélik meg. Biztos, hogy tagja volt egy csoportnak, amelyben Kármán Tódor is dolgozott, de nem sikerült olyan eszközt kifejleszteniük, amelyik tartósan, stabilan a levegőben marad. Később Asbóth önállóan folytatta a kísérletezést, és 1928 szeptemberében sikerült a levegőben tartania egy modellt 10 percig. A hírt sokan kétkedve fogadták. Egyes források szerint akkor még kötelekkel kellett stabilizálni a modellt, de ezeket kisatírozták a kísérletet megörökítő képről, ezért lehetett arra gondolni, hogy teljesen önállóan lebeg.

Asbóth Oszkár 1941-ben tért haza, részt vett a zsidómentésben, tervezett autót, foglalkozott a légcsavaros hajózással, azonban -állítólag a konkurencia miatt- nagy sikereket nem tudott már elérni.

 

A beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép: MTI/Balogh Zoltán.

Ötös
2019.10.29. 10:00
Műsorvezető: Bódy Gergő