Szárnyaszegett vasút
8/06/2020 10:37
| Szerző: Klubrádió
A járványveszélyre hivatkozva csökkenti 31 szárnyvonalon a járatok számát a vasút. Van, aki azt mondja, hogy ez a vég. Mások szerint a jövő.
Átalakította menetrendjét szombattól a MÁV. Többször kell átszállni, sok helyen rossz a csatlakozás, vagy már busszal lehet csak folytatni az utazást, ez sokak szerint 31 szárnyvonal végét jelenti. Mindezt a járványveszélyre hivatkozva tette a cég, s persze nem jelölt meg határidőt, hogy meddig érvényesek az „ideiglenes” intézkedések.
A szárnyvonalak megszüntetése régi téma, több kormány is próbálkozott már e feladat megoldásával. A járványveszélyre való hivatkozással a Fidesz ugyan rejti az igazságot, de ettől függetlenül bizony át kell gondolni a vasút működését – véli Csillag István. A korábbi közlekedési miniszter egyre sorolta az érveket a Reggeli gyorsban.
Az utasok fele Budapest 60 kilométeres körzetében vonatozik. Itt tehát kifejezetten fejleszteni kellene. A vonatjegyek minden egyes forintjához még ötöt kell hozzátenni a közös kasszából, azaz adófizetői támogatás nélkül a MÁV személyszállítási része működésképtelen. A fővárostól távolabb eső országrészekben ez még jobban látszik. Nem volt véletlen, hogy anno létezett a MÁVAUT nevű vállalat, amelyben összehangolták a vasúti és a közúti személyszállítást.
Az mégis tragikomikus, hogy egy egész vonaton, jobb esetben motorkocsiban utazik mondjuk 6 ember. Mintha saját vonatot rendelne magának valaki, járványidőszakon kívül is.
Csillag István -minisztersége idején- végzett egy kísérletet, két országrészben. Önkormányzatokra bízta a helyi igények szerinti közlekedés megszervezését, amihez a települések kaptak állami támogatást. Akkor nem lehet felfelé mutogatni, hogy ilyen, vagy olyan rossz a menetrend. Véleménye szerint ez lenne a megoldás. Ezrével vannak szolgáltatók, amelyek kisebb településeken, vagy akár nagyobbak között is vállalnának személyszállítást. A lényeg a kapacitás. 5-6 utasért nem vonatot kell indítani, hanem kisbuszt.
Csillag Istvánt a műsorvezető megkérdezte Tarlós István javaslatáról is, amelynek lényege a MÁV és Volán összeolvasztása. A volt miniszter ezzel egyáltalán nem ért egyet, a törekvést megalománnak tartja. Mögötte pedig pénzszerzési hátteret lát, ugyanis egy hatalmas cégből könnyebb valamit lenyúlni, mint egy kisebb, átláthatóbb vállalkozásból.
Az interjút a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép: MTI/Máthé Zoltán.
2020.06.08. 06:00
Műsorvezető: Szénái Sándor