Újabb gyorsvasúti terv – Budapestről Varsóba
16/10/2019 14:21
| Szerző: Klubrádió
Először is nem gyorsvasút, amiről szó van, hanem nagy sebességű vasút, másodszor, semmi értelme.
Megjelent, majd eltűnt a szaksajtóból a hír, hogy gyorsvasút épülne a magyar és a lengyel főváros között, a megvalósíthatósági tanulmány már mindjárt készül. Magyarics Zoltán a regionalbahn.hu szerkesztője tette helyre a kóbor információkat.
A gyorsvasút az, amikor városi, illetve elővárosi nagyvasúti pályán sűrítenek be járatokat, akár pár perces követési távolsággal is, mint egy metrót. Tehát a lényeg a sűrűség, és az, hogy a vonatok mindenütt megállnak. Ami két távolabbi várost köt össze, az a nagy sebességű vasút. Budapest és Varsó között ilyen építenének.
Magyarics Zoltán szerint inkább ne tegyék. A két város közötti távolság 700 kilométer, ez a határa annak, amikor még érdemes ilyen vasutat építeni, de csak akkor, ha két igazán nagy városról van szó. Esetünkben egyik végállomás sem az. A becsült forgalom évi 500 ezer utas lenne, ami édeskevés a gazdaságos működtetéshez. Amikor a Párizs-Lyon gyorsvasúti vonalat átadták, évi 6 millió ember utazott a vonatokon, amikor bővült a francia gyorsvasúti hálózat, akkor évi 19 millió. Tehát a Budapest-Varsó vonalra fölösleges pénzt költeni, annak jobb helye lenne például a hegyeshalmi vonalon, ahol végre el kellene érni, hogy folyamatosan 160 kilométer/órával közlekedhessenek a vonatok.
A műsorban szó esett még az emeletes vonatokról, amelyeknél még mindig attól tartanak, hogy az utasok nem fognak felmenni a felső részre, valamint arról, hogy Svájcban már nem kell előre fizetni a jegyért, utólag is ráér. Ezt hogy csinálják?
A műsor részletét e fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép: A KISS emeletes vonat. MTI/Máthé Zoltán.
2019.10.16. 13:00
Műsorvezető: Fábián László