A tervezett bevétel felét hozza a Hódmezővásárhely-Szeged tram-train
28/03/2023 14:50
| Szerző: Klubrádió
Tavaly augusztus óta kell fizetni a 80 milliárdból épített tramtrainen, a MÁV szerint egyre több utas használja, és a díjmentesen utazók, vagyis a hat év alattiak és a nyugdíjasok nem szerepelnek a listán. Az Átlátszó közadatigénylésben kért információt a MÁV-tól a jegy- és bérleteladásokról. A számokból az derül ki, hogy a megvalósíthatósági tanulmányhoz képest a tervezett jegybevétel harmadát sikerült eddig elérni.
A MÁV azt is közölte a lappal, hogy naponta egymillió forint körüli bevételt hoz a vasútvillamos, ez 365 nappal felszorozva sem éri el a 400 millió forintot. A megvalósíthatósági tanulmány évente 800 milliós díjbevétellel számolt, vagyis naponta legalább kétszer ekkora bevételre lenne szükség, hogy ezt a megjelölt számot elérjék. Mivel a projektet az Európai Unió finanszírozta, a fenntartható működésre is kíváncsiak.
A vasúttársaság az Átlátszónak azt válaszolta, szerintük az utasforgalom felfutási íve megfelel a korábban vártnak. Hogy ezt mire alapozzák, nem magyarázták meg a konkrét számok ellenére sem. Ugyanezeket a kérdéseket Lázár János építési miniszternek is elküldték, de tőle semmilyen válasz nem érkezett.
Lázár János mintaprojektnek nevezte a Szeged és Hódmezővásárhely között megépült traim-traint, majd 2022 október közepén befejezettnek nyilvánította a vasútvillamos fejlesztését, amivel a beruházásért felelős kormánybiztosi munkája is véget ért. A megnyitás után egyébként egy nappal beütött a baj, "a járatok Hódmezővásárhely vasútállomás és Rókus vasútállomás között közlekednek járműmeghibásodás miatt és a menetrend betartása érdekében".