„Köszönjük
A lényeg

Indul a trolibuszfejlesztés az állatkerti deltában

10/01/2025 09:14

| Szerző: Klubrádió

A fővárosi trolibuszhálózat-fejlesztéshez kapcsolódva jelentős felsővezeték-építési és -felújítási munkák indultak a XIV. kerületi Kacsóh Pongrác út–Állatkerti körút–Hermina út csomópontban. további 160 új trolival bővülhet a járműflotta.

 

 

A BKK közleményéből kiderül, van rá uniós forrás, de a támogatási szerződést a magyar állam még nem kötötte meg a BKK-val, a kivitelezést a Fővárosi Önkormányzat előfinanszírozza. A hálózatbővítésre, valamint a kapcsolódó korszerűsítési munkák elvégzésére csaknem hét hónapjuk van.

Ideiglenes változásokra készüljenek az arra közlekedők

A projekt előkészítő munkái január 13-án, hétfőn kezdődnek. Többek között idetartoznak a szegélykorrekcióhoz és az oszloptelepítéshez kapcsolódó feladatok, valamint a Kós Károly sétány felüljáróin végzett anyagvizsgálat.

A kivitelezés később szükségszerűen ideiglenes forgalmi változásokkal – csúcsidőben sávszűkítéssel, csúcsidőn kívül kisebb forgalomkorlátozással vagy lezárással – jár, és a munkák során lesz olyan rövid időszak, amikor a 74-es trolibusz terelve közlekedik. A beruházás előrehaladásáról és a változások pontos részleteiről a BKK folyamatosan tájékoztat.

A  BKK felújítja a trolibusz-felsővezetéket és új váltószerkezeteket létesít a Kacsóh Pongrác út, az Állatkerti körút és a Hermina út csomópontjában, továbbá
új felsővezetéket épít, amelynek köszönhetően a trolibuszok a Kacsóh Pongrác útról érkezve az Állatkerti körútra (valamint ellenkező irányban) is bekanyarodhatnak;
új felsővezeték-tartó és közvilágítási oszlopokat telepít, egyúttal kicseréli a lámpatesteket és a -karokat is, hogy korszerűsítse a közvilágítást, és egységes utcaképet alakítson ki;
többfunkciójú oszlopokat helyez el, hogy minél kevesebb foglalja el a közterületet;
olyan irányt és magasságot határozott meg a trolihálózat nyomvonalának a kialakításakor, amely a meglévő fákat csak kismértékben érinti, és a szükséges munkák nem károsítják a zöldfelületet.

 

Új járművek, új vonalak 

A dinamikusan fejlődő európai nagyvárosokhoz hasonlóan Budapest is nagy hangsúlyt fektet a trolifejlesztésekre. A meglévő hálózat bővítése mellett – megfelelő pénzügyi forrás rendelkezésre állása esetén – több új trolivonalat is kialakítana. A jelenleg 155 kilométeres budapesti trolihálózat teljes hossza

2026 végéig csaknem 190 kilométerre,
2030-ra pedig akár 325 kilométerre is növekedhet.

 

Tehát a következő években a BKK új vonalakat létesítene a főváros több részén, illetve a meglévőket hosszabbítaná meg. Ennek érdekében

a XIV. kerületi Kassai tér térségében és a Mexikói út metróállomásnál új felsővezeték-szakaszok épülhetnek;
egyelőre tesztüzemben zajlik a 75-ös trolivonal meghosszabbítása Kőbánya központja felé, valamint
a zuglói 74A vonal meghosszabbításának – és így az új 81-es troli kialakításának – előkészítéséhez kapcsolódva a BKK társadalmi egyeztetést indított.

Ezzel párhuzamosan folytatódik a járműbeszerzés: további 160 új trolival bővülhet a járműflotta. A BKK megteremtette a lehetőségét annak, hogy ha rendelkezésre állnak a szükséges források, korszerű, környezetbarát, alacsonypadlós trolibuszok érkezzenek a fővárosba.