„Támogassa
A lényeg

Karácsony szerint nem lesz elég a 300 milliárd, amit a kormány a mini-Dubajhoz kapcsolódó fejlesztésekre adna

12/01/2024 14:18

| Szerző: Klubrádió

Mint a Szegedi úti felüljáró megépítése villamosvágánnyal, a kisföldalatti meghosszabbítása-fejlesztése, a vasúti infrastruktúra kiváltása-bővítése. A főpolgármester azt mondta, a megjelent megállapodás több kérdést vet fel, mint amennyire választ ad.

„Nem világos, hogy pontosan mit kap a beruházó a magyar adófizetőktől, a magyar kormánytól, és hogy mit épít cserébe” – mondta Karácsony Gergely főpolgármester pénteken sajtótájékoztatón a rákosrendezőre tervezett mini-Dubajról.

Ugyanis ahogy arról csütörtökön mi is beszámoltunk, megjelent a kormány oldalán a nemzetközi megállapodás tervezete, amely alapján az Egyesült Arab Emírségekből érkező befektetők "Dubaj-szerű" negyedet építtetnének Rákosrendezőn egy 220-240 méter magas felhőkarcolóval.

A főpolgármester azt mondta, a megjelent megállapodás több kérdést vet fel, mint amennyire választ ad. A megjelent tervezet több közérdekű beruházást sorol fel, amit a főváros üdvözöl, a beruházó cserébe óriási, százmilliárdos értékű területet, adókedvezményeket kap. De csak a volumenét lehet tudni, hogy mit épít ezért, a tartalmát nem, tette hozzá.

Karácsony szerint a főváros és az érintett kerületek érdemi partneri viszonyt akarnak kialakítani a beruházás során a fejlesztővel. Reményét fejezte ki, hogy hosszú és szakmai tárgyalás lesz köztük a fejlesztés funkcióról, esztétikai-építészeti jellegéről.

A főpolgármester szerint a legfontosabb vállalás, a kisföldalatti meghosszabbítása csak akkor nyer értelmet, ha az elöregedett vonal műszaki infrastruktúráját teljesen felújítják, a járműparkot pedig lecserélik. Új megállóhelyek is kellenek, hogy az 1-es és 2-es villamos elérje a földalatti, a gépjárműpark megújítását jelentő új, egyedileg gyártott szerelvényekre pedig már idén el kéne indítani a beszerzést.

Ahogy a napokban arról szó volt, a kisföldalattihoz 1972-ben gyártott 23 kocsi régen túl van az eredetileg 40 évre tervezett élettartamon és a 2,1 millió kilométeres futásteljesítményen. A járművek elkoptak, alvázuk, kocsiszekrényük, csuklókapcsolatuk  már egy 2000-es bizottsági jelentés szerint is  „kifáradt”.

Karácsony szerint nem tűnik elégnek a tervezetben megjelölt 300 milliárd forint a beruházásokra, amiket a kormány megjelölt (a Szegedi úti felüljáró megépítése villamos vágánnyal, a kisföldalatti meghosszabbítása-fejlesztése, a vasúti infrastruktúra kiváltása-bővítése). Ehhez szerinte több pénz kell majd valószínűleg.

A főpolgármester úgy véli, hogy a fejlesztés terveiből egy alapvetően turisztikai célú fejlesztés rajzolódik ki, ami nem baj. De lakóövezet, közintézmény és szolgáltatás kellene bele.

(via Telex.hu)