Megszavazta az Európai Parlament a politikai reklámokat átláthatóbbá tévő javaslatot
2/02/2023 17:21
| Szerző: Klubrádió
Az Európai Parlament csütörtökön megszavazta a politikai reklámtevékenység átláthatóságáról szóló javaslatot. Az MTI szerint a képviselők szigorítani akartak az eredeti szövegen, hogy például könnyebben kiderülhessen, ki a hirdetés szponzora, mennyit fizettek a hirdetésért, hogyan határozták meg a célközönséget és a hirdetés mely választásokhoz köthető.
A magyarul is elérhető tervezet és az Európai Parlament módosítási javaslatai alapján a képviselők például betették volna a szövegbe: "meg kell akadályozni azt, hogy rosszindulatú külföldi szereplők dezinformáció terjesztése révén egyre kifinomultabb és intenzívebb módon beavatkozzanak demokratikus választási folyamatainkba". Ugyanakkor az egyik módosító javaslat szerint a rendelet "nem érintheti sem a politikai reklámok tartalmát, sem pedig a politikai reklámok megjelenítésére, a választási időszakokra és a politikai kampányok folytatására – így a reklám tilalmára – vonatkozó uniós vagy tagállami szabályokat. Továbbá ez a rendelet nem érintheti különösen a véleménynyilvánítás szabadságához és a szólásszabadsághoz való alapvető jogot."
Az eredeti, bizottsági javaslat szintén tartalmazza azt, hogy a rendelet nem érintheti a politikai reklámok érdemi tartalmát, sem a politikai reklámok megjelenítésére vonatkozó szabályokat, így még akkor is benne maradt volna, ha nem fogadják el.
Ennek ellenére Deutsch Tamás azt állította az MTI szerint: miközben a "brüsszeli" korrupció lassan minden uniós intézményt érint, az ügy részleteinek feltárása, a szükséges következtetések levonása helyett olyan jogszabályt erőltetnének át, amely betiltaná a választási kampányokban, hogy a brüsszeli korrupcióról beszélni lehessen. "Brüsszel" minden tagállamban, minden választási kampányban cenzúrázhatná, ki és miről beszélhet a politikai reklámokban – véli az Európai Parlament képviselője. Hozzátette, elfogadhatatlan, hogy az uniós intézmények beleszólhassanak, egy tagállam választási kampányában kik vehetnek részt, a kampányban miről és hogyan lehet beszélni, mindez tagállami hatáskör.
"A szabadságjogokat, a demokrácia érvényesülését korlátozó uniós bizottsági javaslatot elutasítjuk, az EP csütörtöki szavazásán a Fidesz európai parlamenti képviselőcsoportja nemmel fog szavazni" – tette hozzá.
A szavazási jegyzőkönyv alapján valóban így tettek, de 61 nem mellett 433 igennel átment a végső jogszabály-javaslat.
Az Európai Parlament közleménye alapján a képviselők eltiltanák az EU-n kívüli jogi személyeket attól, hogy politikai reklámokat fizessenek az EU-ban. Ahhoz, hogy a helyüket megállapítsák, a hatóságoknak arra kellene figyelniük, hogy honnan irányítják az ilyen entitásokat.
Az EP könnyebbé tenné, hogy információt lehessen szerezni arról, ki fizetett a reklámért, mennyibe került és honnan származik a felhasznált pénz. Azt is nyilvánosságra kellene hozni, hogy ha valamilyen reklámot felfüggesztettek a szabályok megsértése miatt, milyen célcsoportot jelöltek meg és mely személyes adatokat használták fel hozzá.
Az ismételt szabálysértés miatt periodikus büntetéseket szabhatnak ki, a nagy reklámszolgáltatókat pedig 15 napra eltilthatják egy ügyféltől súlyos és rendszerszintű szabálysértés esetén.
Donáth Anna momentumos EP-képviselő szerint "kis lépés ez a populisták társadalomromboló tevékenységének korlátozására", de jelentősen megnehezítené "a politikai hirdetések precíz, manipulatív célzását, és azt, hogy ehhez a politikai szereplők olyan adatainkat használják fel, melyekről sejtelmünk sem volt". Donáth Anna a bejegyzésében arról írt, "európai parlamenti képviselői jogkörömmel élve EU-s jogszabály-kezdeményezésbe" fogva ő tett javaslatot, de az eredeti szöveget az Európai Bizottság nyújtotta be és ilyen joga csak annak az uniós testületnek van.
(via Telex)