„Zajlik
A lényeg

Pedagógushiány: a készségtárgyakat oktató tanárok 35 százaléka hiányzik

9/09/2024 09:38

| Szerző: Klubrádió

 | Szerkesztő: Bárkay Tamás

Momentum jobb híján a kompetenciamérés során az iskolaigazgatók által kitöltött intézményi kérdőíveket tanulmányozta át, hogy megtudja, mekkora a tanárhiány Magyarországon.

A kormány és a tankerületek nem adtak értékelhető választ, ezért a Momentum a kompetenciamérés során az iskolaigazgatók által kitöltött intézményi kérdőíveket tanulmányozta át, hogy megtudja, mekkora a tanárhiány Magyarországon.

Mint azt Tóth Endre, a párt képviselője írja a Facebookon, a 2023-as kompetenciamérésben részt vevő iskolák 77%-a jelzett hiányt valamilyen szakos pedagógusból. Az intézményvezetők 2022-ben 6043 betöltetlen pedagógus-álláshelyet jeleztek az intézményvezetők (2023-ban ezt már meg sem kérdezték). Az intézmények közel egyharmadában négy vagy négynél több különböző szakos pedagógus hiányzik.

A legnagyobb hiány a készségtárgyakat (testnevelés, rajz, ének) oktató tanárokból van, az iskolák 35%-a küzd a hiányukkal. De jelentős a hiány természettudományos tárgyakat (32%), matematikát (30%) és informatikát (30%) oktató pedagógusokból is. Sok iskolában hiányoznak tanítók is (29%), illetve az iskolák egynegyedében nincs elég idegennyelv tanár és gyógypedagógus sem. A legkevesebb hiányzó a humán tárgyak (magyar, történelem) esetében van, ezen a szakterületen „mindössze” az iskolák 12%-ban nincs elég pedagógus.

Mindezzel parallel országosan összesen 3851 olyan személy tanít a vizsgált iskolákban, akinek nincs pedagógus végzettsége vagy szakképzettsége az általa oktatott tárgyból. Az iskolák mindössze 3143 pályakezdő pedagógusról számoltak be, miközben az érintett iskolákban összesen 119 ezer pedagógus tanított – hívta fel a figyelmet Tóth Endre.