Szijjártó: aki a 700 milliárdos Budapest-Belgrád vasút ellen érvel, az szembemegy a nemzeti érdekkel
22/11/2021 16:59
| Szerző: Klubrádió
„Akik a projekt ellen érvelnek, más országok malmára akarják hajtani a vizet, és szembemennek a magyar és a szerb nemzeti érdekekkel” – mondta Szijjártó Péter a 700-750 milliárdos összköltségű Budapest-Belgrád vasútvonalról, amely a magyar állam által felvett kínai hitelből épül kínai cégek bevonásával a kínai kereskedelem fellendítésére. Becslések szerint legkorábban 130, legkésőbb 2400 év múlva termelhetné vissza a felújítás költségeit.
„Mindazok, akik a Budapest-Belgrád gyorsvasút kiépítése, illetve a görög kikötőket Nyugat-Európával összekötő szállítási útvonal létrehozása ellen érvelnek, Magyarország és Szerbia versenyelőnyét akarják elvenni” – jelentette ki a külgazdasági és külügyminiszter hétfőn Újvidéken, a Budapest-Belgrád vasútvonal Újvidék és Kelebia közötti szakaszának alapkőletételén.
Szijjártó Péter az MTI beszámolója szerint hozzátette: „Akik a projekt ellen érvelnek, más országok malmára akarják hajtani a vizet, és szembemennek a magyar és a szerb nemzeti érdekekkel.”
A miniszter arról beszélt, hogy egyre több kínai áru érkezik a görögországi kikötőkbe, és ezeknek valahogy el kell jutniuk Európa középső és nyugati felébe. Így nagy verseny indult meg azért, hogy mely országokon keresztül vezet majd a leggyorsabb szállítási útvonal. Szerbia és Magyarország is benevezett ebbe a versenybe, ehhez azonban arra van szükség, hogy legyen egy modern, gyors közlekedést lehetővé tevő, biztonságos vasútvonal – mondta. Hozzátette: ennek a megvalósítása kezdődött most Belgrád és Budapest között, és 2025-re mindkét oldalon elkészül a vasút.
Az új, több mint 300 kilométeres vasútvonal "kétvágányúsított, végig nagy sebességet lehetővé tevő villamosított vasútvonal lesz, ezzel Magyarország és Szerbia fogja biztosítani a leggyorsabb szállítási útvonalat a görög kikötők és Nyugat-Európa között".
A vonal becslések szerint legkorábban 130, legkésőbb 2400 év múlva termelhetné vissza a felújítás költségeit. A projekt összköltsége körülbelül 700 (más források szerint 750) milliárd forint, 85 százalékát hitelből fedezik, de nem ismerni a kínai Eximbank és a magyar állam közti szerződés minden részletét. Sőt, az egész projektről nagyon keveset lehet tudni, miután az Országgyűlés törvényileg titkosított minden, a felújítással kapcsolatos szerződést, iratot, adatot – írta a hvg októberben.
2019-ben a tervezésre és kivitelezésre kiírt közbeszerzést egy konzorcium nyerte, amelyben fele-fele arányban van benne a kormányközeli nagyvállalkozó, Mészáros Lőrinc érdekeltsége, az RM International Zrt., illetve a kínai vasúttársaságot képviselő China Railway Electrification Engineering Group Kft. és a China Tiejiuju Engineering & Construction Kft.