Tanárhiányra válasz: dehát nem is kell mindenhova kémiatanár
2/08/2021 08:41
| Szerző: Klubrádió
Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ elnöke a Magyar Nemzetnek beszélt többek között a tanárképzés átalakításáról. Ennek egyik eleme az, hogy a tanárképzésben kizárólag azt tanítanák, ami az érettségi követelmény, tehát a tanárok gyakorlatilag nem tudnának többet a leadandó anyagnál. Hajnal a Magyar nemzetnek azt mondta erre, hogy az új követelményrendszer igazodik a Nemzeti alaptantervhez, "de természetesen az emelt szintű érettségi anyagán is jelentősen túlmutató szaktárgyi ismeretet biztosít. Ezen felül az adott felsőoktatási intézmény a szabadon választható kurzusok kínálatával a saját profiljához illeszkedően további ismereteket taníthat a leendő pedagógusoknak".
"Szerintem nagyon pozitív változást fog hozni az, hogy a hallgatók a képzés idején folyamatosan találkoznak és foglalkoznak a gyerekekkel, és sokkal hangsúlyosabbá válik az infokommunikációs felkészítésük is. Bízom benne, hogy a változtatások nyomán a pedagógusképzés érdekesebb, vonzóbb lesz".
Azon reményének is hangot adott, hogy az új tanévben a járvány lecsengésével végre visszaáll a rend. A pedagógusok nagy számban megkapták a vakcinát és várhatóan a tanulók közül is sokan be lesznek oltva. Ő olyat viszont érzékelt, hogy a járvány miatt bárki is elhagyta volna a pályát.
"Ami az ellenzéki sajtóban előszeretettel emlegetett tanárhiányt illeti, hadd mondjak egy beszédes példát: hiába írják le az üres álláshelyekre hivatkozva, hogy szerintük kétezernél is több helyen hiányzik a kémiatanár, ez az adat nem fedi a valóságot, mivel egyszerűen nem kell minden iskolába külön kémiatanár. Különösen az alacsony diáklétszámú intézmények esetében igaz ez, ahol évfolyamonként egy-egy osztály van csak, és így négy-öt iskola tudja párhuzamosan megadni egyetlen kémiatanárnak a teljes álláshoz szükséges óraszámot. Ilyen esetekben tehát az a legfontosabb feladat, hogy biztosítsuk a szakos ellátottságot, akkor is, ha esetleg az adott kisebb iskolában nincs saját állományban egy-egy szaktanár".
„Személy szerint nem gondolom, hogy különösebb tragédiaként kellene felfogni, ha valakinek ebben a kivételes helyzetben évet kell ismételnie” - mondta.
"Kár lenne tagadni, hogy vannak olyan esetek, ahol a digitális oktatás nem tudott elég sikeresen működni, annak ellenére sem, hogy az iskola mindent megtett ezért. Sajnos van, ahol a tanulók otthoni háttere, szociális környezete olyan, hogy se internet, se áram nincs a lakásban, vagyis ha adna is ki eszközt az iskola, akkor sem tudná használni a diák. Szerencsére ilyen példa sokkal kevesebb volt az idén, mint a korábbi tanévben".
Télen több tízezres nagyságrendben osztottak ki laptopokat, asztali számítógépeket és tableteket, de beszerzés alatt állnak projektorok, drónok és humanoid robotok is, amelyeket első sorban a hátrányos helyzetű térségekbe szánnak, mondta a 24.hu szerint.