Végre kiadták a kompetenciafelmérés eredményeit
13/06/2022 13:33
Az Oktatási Hivatal 2022-ben így vélekedik az általános iskolások áprilisi kompetenciafelmérésének eredményéről:
- "Negatív várakozás ellenére sem tértek el érdemben az előző évek átlagától"
- Bár van csökkenés, de "az adott körülmények között jó eredménynek számít"
- "Javult az iskolák hátránykompenzáló képessége"
- "Megmutatkozik a településtípusok közötti különbség, melyek azonban nem nőttek a járvány ellenére sem, ami nagyon biztató adat, hiszen azt mutatja, hogy a járvány nem erősítette fel a meglévő különbségeket".
Ezek a visszafogott, pozitívnak látszó értékelések egy dolgot lepleznek el: hogy az általános iskolások már évek óta lesújtó kompetenciaeredményeket produkálnak.
Tartalomhoz a forma: az idei kompetenciafelmérések előkészületeit és a felméréseket is botrányos szervezés jellemezte. Az eredményekkel is hosszú ideig késlekedtek, de az Oktatási Hivatal honlapján mától elérhetők a 2021. évi országos kompetenciamérés iskolai és tanulói adatai, közölte a Belügyminisztérium hétfőn az MTI-vel.
A kompetenciamérés minden évben a 6., 8. és 10. évfolyam tanulóinak szövegértési és matematikai kompetenciáit vizsgálja. A mérésre járványügyi okokból egy év kihagyást követően, 2021 májusában került sor. A nemzetközi tapasztalatok alapján várható volt, hogy a digitális munkarend bevezetése, a világjárvány negatív hatást fog gyakorolni a tanulók eredményeire, kérdéses legfeljebb az lehetett, hogy azok mely évfolyamokon milyen mértékben csökkennek.
Az eredmények a Belügyminisztérium szerint azt mutatják, hogy a 10. és a 8. évfolyamon az eredmények a negatív várakozás ellenére sem tértek el érdemben az előző évek átlagától, ezeken az évfolyamokon a tanulók a digitális munkarendben is az előző évekhez hasonlóan teljesítettek. (Hogy ez mit jelent, arról hallgassa meg a tavalyi műsorunkat: Tűréshatár)
A hatodik évfolyamon matematikából az előző 12 év átlageredményéhez képest 1,7 százalékos, a szövegértés terén pedig 0,7 százalékos a csökkenés mértéke, ami az adott körülmények között jó eredménynek számít.
Az elmúlt öt kompetenciamérés eredményei arra világítanak rá, hogy a családi háttér teljesítményre gyakorolt hatása mindkét mérési területen gyengülő tendenciát mutat Magyarországon, azaz javult az iskolák hátránykompenzáló képessége, írták.
Az Oktatási Hivatal jelezte: a korábbi felmérésekhez hasonlóan a 2021. évi kompetenciamérésben is megmutatkozik a településtípusok közötti különbség, melyek azonban nem nőttek a járvány ellenére sem, ami nagyon biztató adat, hiszen azt mutatja, hogy a járvány nem erősítette fel a meglévő különbségeket, írja az MTI, de hogy a mostani teljesítményekből a nem kormányzathoz lojális szakemberek mire következtetnek, azt a következő napokban megtudhatja a Klubrádió műsoraiból.