Vitézy: Lázár "ajánlata" ebben a formában értékelhetetlen
9/01/2024 15:38
| Szerző: Klubrádió
"Azt nyilván senki nem gondolhatja komolyan, hogy a vármegyebérlet úgy legyen érvényes a négyes metrón és a körúti villamoson, hogy a BKK egy forintot se lát a vármegyebérlet MÁV által beszedett bevételeiből", de fordítva se lehet – írta a szakértő, volt közlekedési államtitkár.
Vitézy Dávid közlekedési szakértő, volt közlekedési államtitkár is reagált Lázár János keddi bejelentésére; az építési és közlekedési miniszter közölte: a Budapest-bérlettel kapcsolatban a minisztérium elfogadja, hogy a MÁV és a Volán járatain lehet használni a Budapest-bérletet, cserébe fogadja el a BKK is az ország- és vármegyebérleteket.
Lázár arról is beszélt, hogy megszűnik minden bérlettípus a MÁV és a Volán járatain, csak az ország- és vármegyebérlet marad, valamint átalakítják a kedvezmények rendszerét is.
Vitézy azt írta Facebook-oldalán: „Lázár János mai »ajánlata« ebben a formában értékelhetetlen, hisz minden közös bérlet működésének kulcsa a jegybevételek felosztási rendje. Azt nyilván senki nem gondolhatja komolyan, hogy a vármegyebérlet úgy legyen érvényes a négyes metrón és a körúti villamoson, hogy a BKK egy forintot se lát a vármegyebérlet MÁV által beszedett bevételeiből. Nyilván fordítva sem mehet, hogy a Budapest-bérlet bevételeiből nem kap a MÁV-Volán”.
A szakértő szerint „a korábbi szerződéses konstrukció jó volt, azt kellett volna meghosszabbítani, mindkét félre nézve szégyenteljes, hogy december 31-én lejárt a korábbi megállapodás és azóta egymásra mutogatnak”, és ismét sürgette a feleket, hogy üljenek tárgyalóasztalhoz.
Közölte: a helyközi bérletek megszűnése brutális áremelést jelent azoknak, akinek a régi típusú kilométeralapú bérletek jobban megérik, mint az ország- és vármegyebérletek. „Az eddigi 5 km-es vasúti, Volánbusz vagy hév-bérletet vásárlóknak az eddigi 5940 forint helyett 9450 forint lesz a havi bérlet, ami 59%-os áremelés” – írta. Szerinte ezzel a konstrukcióval főleg a Budapest és más nagyvárosok agglomerációiban élőkkel szúrnak ki.
Hozzátette, „jó dolog a ma bejelentett 24 órás vármegye- és országos napijegy bevezetése, ezek jó termékek lesznek, a kedvezmények egyszerűsítése is időszerű volt, de a teljes országos jegystruktúra egységesítése jelenti csak az igazi és régóta szükséges tarifareformot, minden más csak félmegoldás”. Vitézy szerint az igazi reformot például az jelentené, ha megoldanák, hogy egy MÁV-Volán átszállásos utazásnál ne kelljen kétféle jegyet venni.
A Momentum közölte: kampányba kezdenek és aláírásokat gyűjtenek a Budapest-bérlet megvédéséért. Az ellenzéki párt szerint „aki rövidlátó politikai célok alapján zsarolja a fővárost és rombolja a közösségi közlekedés használhatóságát, az nemcsak a budapestiek, hanem az agglomerációban élők ellen is dolgozik”.