Vitézy szerint kérdéses, hogy a nyarat kibírja-e a MÁV távolsági járműflottája
3/07/2023 14:41
| Szerző: Klubrádió
A magyarországi vasúti járműpark helyzete drámai – fogalmazott Vitézy Dávid közlekedési szakértő, volt államtitkár.
Az elmúlt 10 évben – jelentős részben uniós forrásokból – a magyar kormányzat jelentősen bővítette a MÁV elektromos meghajtású motorvonat-flottáját, több mint 120 Stadler motorvonat érkezett. Ez tehát jelentős előrelépésnek tekinthető, a helyzet azonban ennek ellenére drámai – fogalmazott Vitézy Dávid közgazdász, közlekedési és város-mobilitási szakértő a növekedés.hu-nak adott interjúban.
„Naponta fordul elő, hogy lerobban egy-egy InterCity-járat, InterCity-kocsik helyett légkondicionáló nélküli elöregedett gyorsvonati kocsikat tesz a vonatokba a MÁV, ezzel hosszú csúszásokat, fennakadásokat okozva. (..) Ez pedig az utasszámnövekedés korlátjává válhat.” – közölte. Vitézy szerint lehetnek bármilyen olcsók az IC-jegyárak, kiterjeszthetik rá az országbérletet, de „ha a járműpark romokban van, nem tudunk új utasokat vonzani.”
A korábbi közlekedésért felelős államtitkár szerint tehát nagyon gyors lépésekre van szükség, és modernizálni kell az InterCity-flottát, hiszen ez nagyon sok utast érint. A másik terület, ahol nagyon súlyosak a hiányosságok, valóban a mellékvonali és a regionális közlekedés – tette hozzá.
Az interjúban a BKK volt vezetője arról is beszélt, hogy a rendkívüli kereslet miatt azonban gyakran 4-5 évet kell várni az új vasúti járművekre még akkor is, ha biztosítottak a szükséges források. "Ha tehát most nem indítjuk el a beszerzéseket, akkor 2026-2027-re sem lesznek új járműveink" – jegyezte meg. Vitézy ezután úgy fogalmazott: "Jelenleg viszont számomra még az is kérdéses, hogy az idei nyári szezont hogyan fogja kibírna a MÁV távolsági járműflottája, nem hogy a következő 3-4, vagy akár 5 évet."