
Bébirépa – Józsa Márta jegyzete
Nagy Istvánnak volt egy megnyugtató mondata az aggódók számára Bábolnán: itt biokomposztálásról van szó, elvégre porból lettünk, porrá leszünk.

Az árcédula álma – Szénási Sándor jegyzete
Vagyis egy idő után, csak ki kell várni, a Fidesz-szavazók és az ellenzék összeborulása várható egy olyan nemzeti egységben, amelyen belül semmi sem egyértelmű és tiszta, ahol a különbözőségek és furcsaságok dáridója zajlik, de ahol mindenki egy test, egy lélek a közelgő, még dögletesebb árak tekintetében.

Vegye meg ezt a ruhát, kövérít! – Selmeci János jegyzete
A Fidesz annyira jól kormányzott, hogy egyetlen határon áttévedt ukrán tehén látványától elapad az összes magyar szürkemarha teje.

Kint is vagyok, bent is vagyok… - Rózsa Péter jegyzete
Ja, és az igazán szép idők, amikor a cseperedő Fiatal Demokraták a Soros alapítvány támogatását élvezve válhattak rendszerváltó párttá. Hát igen, a képbe azért némileg belerondít, hogy a STOP SOROS meg stop CEU, de hát van ilyen.

A félkegyelmű – Szénási Sándor jegyzete
Trump még csak három hónapja elnök, de amit ígért és amit eddig tett, máris romokban hever, és az az Amerika is ruinált, amelyik egy hantagépre kapcsolódva elhitte, hogy a világ egy nagy pankráció.

Ahol hallgatni szokás, ő beszélt – Kárpáti Iván jegyzete
Ferenc pápa nem uralkodni akart, hanem szolgálni. Nem a vatikáni díszletek között, hanem az eldugott nyomortelepeken, a menekülttáborokban, a börtönök falai között, a világ elfeledett sarkaiban volt igazán otthon.

Pirézek a Kárpát-medencében – Józsa Márta jegyzete
Nyilván van megfejtés arra, hogy egy eleve piréz-szituban élő társadalom miért lát ellenséget újabb pirézszerűségekben. Józsa Márta jegyzete.

A van és a nincs - Szénási Sándor jegyzete
Az önmagáért kiálló civilség nem feltétlenül új jelenség, valami nyugatosság mindig ott volt habként a társadalmon, mint valami illúziófelhő, ami annyi generációt vezetett már félre. Van, de a vanásnál sosem több. Örökös kisebbségre ítélt.
Egy dalról - Szénási Sándor jegyzete
22/01/2025 18:04
| Szerző: Szénási Sándor/Klubrádió
| Szerkesztő: Szikora Gábor
A dolog alapja a dalban leírt „ csurran-cseppen”-világ vége, amikor is a hatalom már nem képes a társadalomnak elég maradékot leseperni az asztaláról, a társadalom meg érzi, hogy urainak magabiztossága a múlté, a hatalom ugyan lázasan ígérget, és fenyeget, de egyikből sincs vacsora.
Az egyik híroldal szerint Majkának volt már kritikusabb és tán jobb dala is a mostaninál, amely Bindzsisztán félszemű tolvaj urában személyesíti meg a rendszerkritika tárgyát és egyben alanyát, de az ötmilliós fölötti nézettséget mégis az utóbbi mű érte el. Talán azért, véli némiképp lenézően egy másik írás, mert az alacsonyabb nívójú tömegkultúra-fogyasztó is érti a nem túl bonyolult szöveget, ergo most csodálkozik rá arra, amit korábban csak bámult, de nem látott. A magyar valóságot ugyebár.
A szövegről nekem mondanivalóm nincsen, nem csodálnám, de nem is bántanám, olyan, amilyen, de sok újdonságot valóban nem lök elénk a rezsimről. Nem a tényekről beszélek, azokat a közvélemény tulajdonképpen ismeri, és ismerte akkor is, amikor azt feltételezték róla, hogy birkatermészetét nemcsak történelmi szocializációja, de tudatlansága is magyarázza. Nem, a társadalom tudta, hogy lopnak, hogy kifosztják az oktatást. az egészségügyet, de még a szociális rendszert is, végignézte, ahogy az országát, az érdekeit kiárusítják testvéri diktatúráknak, nem szólt rájuk, amiért az uniós pénzektől inkább megfosztják a magyarokat, ha ezeket nem rabolhatják el, látszólag nem képedt el, amikor kiderült, hogy Európa legkorruptabb országa lettünk, és nem lázadt a negyven százalékos szegénységi ráta miatt sem, minek is, hiszen a szegények zöme a rendszerre szavaz.
A Majka-szöveg újdonságértékét a képi ötletek átható ereje, a megfogalmazás érzékisége, a megnevezések tűpontossága adná, de erről sincsen szó, a dal nem nyit új nyelvi valóság felé, ami persze nem baj, csak elvben kicsit megnehezíti a siker magyarázatát. Márpedig siker van, akkora, hogy az a rogáni agymosoda gépeit is beindította, és a botok már napok óta darálják, hogy „ Majesz papa” azokat tiporja sárba, akiknek elegük van az „LMBTQPRSTVDSGZ” propagandából, a Metoo-ból, és a BLM-ből. A szerző ezzel „elrappelte” volna a hitelességét.
Egy Tiktok szövegből sokan arra következtettek, hogy elhunyt, pedig a kamu gyászhír nyilván csak azt akarta üzenni, hogy a Fidesz-hívők számára ezek után zenészként szűnt meg üzemelni. A kultúra Aczél György-pótléka szerint egyébként a dal agitproptermék, amivel csak az a baj, hogy Majka nem vállalja, hogy ez csak egy politikai törzs acsarkodása, és továbbra is független értelmiségiként óhajt létezni. Márpedig Demeter Szilárd úgy látja, ez értelmezhetetlen kategória, és neki az is, valóban.
Szóval minden folyik tovább a régi mederben. A szöveg nem új, a hatalom továbbra is az átkozódás műfaját gyakorolja, érvek, viták a dal állításait illetően fel sem merülnek, de hát a propaganda ilyen, a rezsim meg más kommunikációt a társadalommal nem ismer, és ebbe a megfélemlítés is beletartozik persze. Most éppen a szándékosan hülye nevű Integritás Hatóságé.
Ami új, az valóban a siker mérete, ami azt a látszatot kelti, hogy a társadalom felébredt, és jogait követeli, a szuverenitását, az autonómiáját, a pénzét, az országát stb. Legyen így. A dolog alapja azonban a dalban leírt „ csurran-cseppen”-világ vége, amikor is a hatalom már nem képes a társadalomnak elég maradékot leseperni az asztaláról, a társadalom meg érzi, hogy urainak magabiztossága a múlté, a hatalom ugyan lázasan ígérget, és fenyeget, de egyikből sincs vacsora.
Ebbe talált bele a dal.
Szénási Sándor jegyzete az Esti gyors 2025. január 22-i adásában hangzott el.