A festő, aki fejben festi le képei minden négyzetcentijét - Fehér László a Dobszerdában
19/12/2024 14:56
| Szerző: Klubrádió
Nem a festés megy nehezen, hanem amíg eljut oda, hogy kész lesz a kép - vallott munkamódszeréről a Kossuth-díjas Fehér László a Dobszerdában. A hiperrealizmus hazai jeles képviselője azt mondja, csak úgy fest, hogy a kész kép minden centijét előre ismeri, előre fejben már megfesti a, gyakorlatilag már mindent tud a képről mire odajut, hogy ecsetet ragadjon. Néha már unja is, hogy meg kell festenie egy részt.
Mint mondja: ha fest, semmi nem zavarja. Akár lázas, akár esik, akár fúj, történhet bármi körülötte, ő transzba esik és dolgozik. Erről az állapotról azt hitte régebben, hogy ez valami humbug.
Váradi Júlia felidézte a művész pályájának korai szakaszát. Fehér László indulása egy nagyon jelentős társadalomkritikai attitűdből született meg. Ennek két alkotása az Aluljáró I. és Aluljáró II. Az egyik képen a munkába rohanó emberek a metró lépcsőn mennek lefelé az aluljáróba a másikon felfelé az aluljáróból.
Az egyik képet 1975-ben, a másikat 1978-ban festette, aminek az az érdekessége, hogy ezek most érnek be az amerikai köztudatba, ahogy ő fogalmaz, ez most a sztár kép Amerikában. Az Egyesült Államokban egy nagy kiállítás-sorozatban vesz részt a kép nagyvárosok múzeumaiban. Az Art Forum is lehozta a művet és jó kritikákat írtak róla.
Fehér 1975-ben ki is húzta a gyufát ezzel a képpel. Súlyos társadalom kritikát fogalmazott meg vele.
Váradi Júliával felidézték, hogyan született meg a kép. Fehér a Vörösmarty utcai földalatti megállójában fotózta az embereket, reggelente látta a szürke, fáradt arcokat és ebből készült a kép.
A mű elkészültéhez tartozik, hogy a művész már napok óta kínlódott és melankolikus állapotban volt, mert nem tudott mit kezdeni a kész fotóval, így földhöz vágta és megtaposta. Így született, meg az ötlet, hogy az aluljáróba rohanó emberek a festményen egy töredezett felületet kaptak.
Azóta a kép világkarriert futott be, mindenhol kiállítják és mint a magyar művészet egyik jelentős alkotását mutatják be a 22 éves festő növendék munkáját. Ezzel azonban sokakat felbosszantott, és azonnal elvitték katonának. Nem kapott tovább lehetőséget arra, hogy a Képzőművészetire járjon, mert ez a fajta gondolkodásmód nem volt tolerálható.
A kép először 90x100-as vászonra, majd egy 240x170-es farostlemezre készült el a fotóból az akkor még teljesen új hiperrealista stílusban.
Fehér László beszélt még új kiállításáról is, mely most nyílt az Einspach Galériában a belvárosban. Nagy vásznakra festett, főként rózsaszínt, fehéret, szürkét és feketét használó olajfestményeket lehet itt látni. Történetek, emlékek, sejtelmes képzettársítások, sokszor felismerhető családtagok, kortársak, művészek, tudósok a realitás és az abszurditás határán. Ezek Fehér László legújabb alkotásai.
A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg.
2024.12.18., szerda, 20.00
Riporter: Váradi Júlia