A parlamenti nyilvánosság indok nélküli megkerülésére nincs mentség
26/05/2022 14:13
| Szerző: Klubrádió
Veszélyhelyzet esetén nincs korlát, lényegében bármelyik törvény tartalmától el lehet térni, ahogy azt a kormány politikai érdekei kívánják – mondta a Reggeli gyorsban Pásztor Emese, a TASZ Politikai Szabadságjogi Projekt projektvezetője.
"Az alaptörvény új módosítása szerint most már akkor is el lehet rendelni a veszélyhelyzetet, hogy ha valamelyik szomszédos országban – jelen esetben Ukrajnában – háborús helyzet áll fenn. Ez az hivatalos indoklása a módosításnak. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy bármelyik törvény alkalmazását fel lehet függesztheti és bármelyik törvénytől rendeleti úton eltérhet a kormány. Ez a módosítás nagyon széles körű és nagyon veszélyes felhatalmazást ad a kormány kezébe. Láthattuk, hogy a koronavírus-járvány alatt sem szükségképpen olyan rendeletek születtek, amik a veszélyhelyzet elhárítását szolgálták, pedig ennek alkotmányos követelménynek kellett volna lennie. A kérdés az, hogy az Alkotmánybíróság alkalmas lesz-e arra, hogy megsemmisítse azokat a kormányrendeleteket, amik nem felelnek meg ennek a követelménynek. Erre nagyon kevés esély van" – mondta a Társaság A Szabadságjogokért (TASZ) munkatársa.
Pásztor Emese szerint erre a jelentős módosításra nem lett volna szükség, hisz az Alaptörvény eleve szabályozza a különleges jogrendeket (benne van a rendkívüli állapot, a megelőző védelmi helyzet), csakhogy ezeknek a szigorú feltételei nem álltak fenn, így nem tudták volna ezekre hivatkozva bevezetni a különleges jogrendet. Emiatt a veszélyhelyzethez nyúlt hozzá az Országgyűlés a kétharmados többségükkel, és ismét megteremtették a rendeleti kormányzásnak a lehetőségét. A szakember szerint az a baj, hogy ez az állapot folyamatos. Ennek elvileg különleges(!) jogrendnek kellene lennie, de az nem különleges, ami két éve egyfolytában létezik, és mindig az éppen aktuális kormányzati igényeknek megfelelően módosíthatók a feltételei és újra és újra elrendelhetők. Veszélyhelyzet esetén nincs korlát, lényegében bármelyik törvény tartalmától el lehet térni, ahogy azt a kormány politikai érdekei kívánják. Szerinte nem világos, hogy miért kell különleges felhatalmazás a kormányzat számára, hogy cselekvőképes maradhasson, hisz nincs olyan törvénymódosítás, amit a kétharmados többségükkel – különleges felhatalmazás nélkül is – ne tudnának átnyomni a Parlamenten. Pásztor úgy véli, hogy Orbánéknak két indoka lehetett erre a lépésre: a veszélyhelyzet lehetőséget ad nekik, hogy az alapvető jogokat sokkal jobban korlátozza (például a gyülekezési jogot, a sajtószabadságot, a véleményszabadságot vagy a sztrájkjogot), illetve így nem hangozhatnak el kellemetlen kérdések a Parlamentben.
"A parlamenti nyilvánosság indok nélküli megkerülésére nincs mentség. A jogszabályoknak az a lényegük, hogy kiszámíthatóak, előreláthatóak legyenek, amiket – ha különleges körülmények indokolják – rövid felkészülési idővel akár hatályba léptethetnek módosításokat is. Ez most nem valósul meg, előbb tájékozódhatunk Orbán Viktor Facebook-oldaláról, mint a Magyar Közlönyből" – mondta Pásztor Emese, a TASZ Politikai Szabadságjogi Projekt projektvezetője.
A teljes beszélgetést a cikk elején a lejátszóra kattintva hallgathatja meg!
2022. május 26., csütörtök 08:12
Műsorvezető: Mérő Vera