"A tanárnak olyannak kell lennie, mint a játékvezetőnek a focipályán"
31/01/2023 22:04
| Szerző: Klubrádió/Bodnár Barna
Véget ért az egyhetes sztrájk, a Civil Közoktatási Platform konferenciáján a pedagógiai kultúra megújításáról, a változás szükségességéről beszélgettek a szakemberek. A tanárnak leginkább azt kell elérnie, hogy a diákok aktívan alakítsák a saját tanulási folyamatukat, és ahhoz, hogy kellően biztonságban érezzék magukat fontos a demokratikus légkör is. A Klubrádió összeállítása a szakmai fórumról.
A tanár akkor végzi jól a munkáját, ha alig észrevehető – véli Molnár Lajos, pedagógus, iskolavezető. Olyannak kell lennie, mint a „játékvezetőnek a focipályán”, elengedhetetlen a jelenléte, de akiknek dolgozniuk, fejlődniük kell azok a „játékosok” – vagyis a diákok. "Nem a tanárnak kell szerepelnie az órán": könnyebb frontális előadást tartani a mohácsi vészről, mint kitalálni, hogyan tudják a gyerekek maguk feldolgozni ezt az anyagot, de épp ez a pedagógus dolga, hogy megtegye az ehhez szükséges előkészületeket – mondta Molnár.
Braun József a Mű-Hely Líceum Alapítvány kuratóriumi elnöke arról beszélt: közös érdek az ipari és a technológiai fejlődés elősegítése. Így a társadalomnak olyan iskolára van szüksége, ami jól képzett munkaerőt bocsát ki, felfedezi a gyerekek különleges képességeit és az együttműködési készség fejlesztését helyezi a középpontba.
Az oktatás aktív szereplőjévé kell tenni a diákokat – hangsúlyozta Fenyő D. György a Magyartanárok Egyesületének alelnöke. Szerinte a vitakultúra fejlesztésének kiemelt szerepe van ebben: a viták során teret kaphatnak a gyerekek saját gondolatai, miközben megtanulnak érvelni, árnyalni. A tanárnak kitüntetett felelőssége van a folyamatban, hiszen ő alkotja a szabályokat, képviseli a kereteket, a vita mégis egy nagyon fontos demokratikus gyakorlat.
A demokratikus légkör azért is fontos, mert növeli a biztonságérzetet. Ahhoz, hogy a gyerekek helye megerősödjön a társadalomban, fontos, hogy azt lássák, minden probléma megoldható. Meg kell őket tanítani arra, hogy bizonytalan helyzetekben milyen „eljárásokat” alkalmazhatnak annak érdekében, hogy csökkentsék a bajokat – mondta Gyarmathy Éva klinikai és nevelés lélektani szakpszichológus.
Nahalka István oktatáskutató a sokszor jó példaként említett finn illetve észt iskolarendszer előnyei közül azt emelte ki, hogy a közösséghez való lojalitásra nevelnek.
Az egyhetes sztrájk zárónapján nemcsak konferenciát tartottak, a Hősök terén 16000 hiányjelet rajzoltak fel – ennyi tanár hiányzik ma a rendszerből. Az akcióról Szabó Zsuzsa, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke beszélt az Esti gyorsban. Az elmúlt egy héttel kapcsolatban elmondta: talán nincs is olyan település az országban, ahol ne lett volna valamilyen akció a héten.
A teljes összeállítást a cikk elején található lejátszóra kattintva hallgathatják meg.
2023.01.31., kedd 18:29
Riporter: Bodnár Barna, Molnár Tamás