Amikor elénk ugrik egy kátyú
22/01/2020 15:53
| Szerző: Klubrádió
Kritikán aluli a közúthálózat állapota, így érzik a közlekedők. Ám azt is utálják, ha valahol lezárják az utat javítás miatt. Mi a megoldás?
Nehezen tud lépést tartani a forgalom növekedésével a közútkezelő. Nem nagyon lehet rajta csodálkozni, hiszen a 2002-ben regisztrált 1,6 millió autó helyett 2018-ban már 2,6 millió volt forgalomban, Pest megyében még nagyobb a növekedési arány. A tranzitforgalom szintén rohamosan nőtt. Az M1-M0-M5 útvonalon megduplázódott a forgalom, rengeteg teherautó, kamion zúg át az országon. Nem véletlen, hogy az M0-s déli szakaszához már hozzá kellett nyúlni.
Pécsi Norbert a Magyar Közút Zrt. kommunikációs vezetője elmondta, hogy cégük az autópályák nagy részét üzemelteti, valamint a gyorsforgalmi utakat, a településeket összekötő és a településeken átvezető utakat. Budapest kivétel. Ennek a hálózatnak a hossza 32 ezer kilométer, egyszerűen nincs kapacitásuk ennyi útnak a karbantartására, az erre szakosodott cégek pedig az útépítéssel, vagy komolyabb felújításokkal foglalkoznak.
A kátyúzás, vagy az úgynevezett kopóréteg cseréje csak ideiglenes megoldás, nem pótolja az útalapig terjedő felújítást, aminek egyébként 15-20 évig bírnia kellene a terhelést.
Az Élőben a városból című műsorban felmerült az a kérdés is, hogy miért zárnak le egy javításnál hosszabb útszakaszt, miért nem csak a közvetlen munkaterületet. Pécsi Norbert azt a választ adta, hogy nagyon sok autós nem veszi komolyan a terelést, sok a baleset, mert a sofőrök csak az utolsó pillanatban lassítanak. A felújítást végző munkatársak védelmében ezért hosszabb szakaszt kénytelenek lezárni. Sokkal gyorsabban menne a munka, ha egy utat teljesen lezárhatnának, csakhogy nincs hová terelni a járműveket, valamennyire tehát igyekeznek fenntartani a forgalmat.
Korábban egyáltalán nem volt hazai forrás az utak felújítására, javítására, mostanra sikerült elérni, hogy valamennyire már tervezni is tudnak. Összeállítottak egy listát a legfontosabb teendőkről és ahogy a büdzséből futja, olyan ütemben próbálnak dolgozni.
A műsorban felmerült az is, hogy miért mennek tönkre olyan gyorsan a javított utak. A választ a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg.
Kiemelt kép: MTI/Czeglédi Zsolt.
2020.01.22. 13:00
Műsorvezető: Fábián László