Az Autóklub ügyvédje szerint illegitim a Lánchíd autómentességét megalapozó körkérdés
20/06/2023 20:42
| Szerző: Klubrádió/Ivánkai Márk
A minden elemében manipulatívan megrendezett lakógyűléses szavazás, nem lehet hivatkozási alap a Lánchíd kérdésének megnyugtató lezárásához – mondta Dr. Kovács Kázmér ügyvéd. A Lánchíd autómentessé tétele elleni érvek felsorolása mellett a Magyar Autóklub Jogi és Érdekvédelmi Bizottságának elnöke arról is beszélt az Esti gyors című műsorban, hogy milyen kompromisszumokat ajánlottak, amik azonban süket fülekre találtak.
Minden elemében manipulatívnak nevezte Dr. Kovács Kázmér ügyvéd azt "Budapesti lakógyűlést", amelynek eredményeire hivatkozva Karácsony Gergely főpolgármester elzárná az autók elől a Lánchidat. Magyar Autóklub Jogi és Érdekvédelmi Bizottságának elnöke szerint elfogadhatatlan, hogy valós hatástanulmányok nélkül érzelmi alapú döntés szülessen egy közlekedésszervezési kérdésben.
A körkérdésre a szavazásra jogosultak 9 százaléka, vagyis összesen 136 435 budapesti lakos élt a válaszadási lehetőséggel. A kérdőív visszaküldői közül 79 százalék gondolta azt, hogy maradjon a Lánchídon a jelenlegi forgalmi rend, miszerint csak a közösségi közlekedés járművei, taxik, motorosok, biciklisek és gyalogosok kelhetnek át a hídon. Karácsony Gergely szerint az eredmények kötelezik a döntéshozókat.
Kovács Kázmér szerint a válaszadóknak valószínűleg közel 5 százaléka szavazott a jelenlegi forgalmi rend fenntartására. Hozzátette, a tesztidőszakban a hídon a BKK 50 százalékkal sűrítette az autóbuszjáratok számát. Az átkelő forgalom viszont alig több mint 10 százalékkal növekedett, tehát az erre való hivatkozás megalapozatlan volt – tette hozzá
Ugyanakkor a külföldi városokkal való példálózás sem volt megalapozott, mivel a hidak sűrűségét tekintve Budapest elmarad a hivatkozott városoktól a hidak sűrűségét illetően. Budapestnek az észak-déli kiterjedése körülbelül 24-25 kilométer, viszont nyolc kilométer az a terület, ahol a hidak vannak. Ha ebből elveszünk egyet, akkor lehet, hogy nyerünk a Clark Ádám tér, vagy a Széchenyi tér forgalmi adatait illetően, de ugyanez a többlet megjelenik a szomszédos hidakra vezető utak forgalmán – magyarázta az ügyvéd.
Az Autóklub ugyanakkor felajánlott több kompromisszumos megoldást is a kérdésre – mondta Kovács. Az egyik ilyen, hogy az I. és az V. kerület lakói számára kedvezményt kéne nyújtani az autóval való átkelés terén, hiszen ők lennének a legkitettebbek a Lánchíd lezárása esetén annak, hogy kerülőt kelljen tenniük – fejtette ki az ügyvéd. Másik javaslatuk szerint érdemes volna a Lánchídat csak a nyári hétvégéken vagy a nyári szünetben lezárni.
A főváros megbízásából 2018-ban a FŐMTERV készített egy olyan szakmai tanulmány, amely szerint közlekedésmérnökök kontraproduktívnak tartják a főváros egy hídjának ilyen radikális lezárását – emlékeztetett Kovács. A főváros meg se hallgatja a szakértőket, ehelyett valamilyen vélt prekoncepció mentén irányított kérdésfeltevést intézett a fővárosiakhoz – tette hozzá.
A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg.
2023.június 20., kedd, 18:31
Riporter: Szénási Sándor