Az Oscar-díjas magyar színészlegenda, akiről alig hallottunk
20/05/2024 15:55
| Szerző: Gyürke Kata/Klubrádió
130 éve született Paul Lukas, alias Lukács Pál, az eddigi egyetlen Oscar-díjas magyar színész, aki már életében saját csillagot kapott a Hollywoodi Hírességek Sétányán. Igazi világsztár volt a maga korában, mégis alig-alig hallottunk róla és a filmjeiről. Vajon miért? Erről is szó esett az Ötös május 17-i adásában, ahol Murányi Tünde és Kálid Artúr kérdéseire Barkóczi Janka filmtörténész válaszolt. A Klasszikusok újratöltve rovatban a Macbeth volt terítéken, Almási Zsolt irodalomtörténész mesélt róla, majd a színházi fotózást és a részvételi filmet jártuk körül Paraszkay György fotóművésszel és Haragonics Sári filmrendezővel.
Klasszikusok újratöltve rovatunk vendége volt Almási Zsolt irodalomtörténész, a Magyar Shakespeare Bizottság elnöke. Szó esett a nagy múltú társaság többszöri újjáalakításáról, tevékenységeiről és programjairól, majd a kortárs irodalomtörténeti kutatások tükrében Shakespeare legrövidebb drámájáról, a Macbeth-ről beszélgettünk. A műsorból kiderül, hogy melyik fordítás miért érdekes, hogy a szerzőség szempontjából mit mondanak a mai kutatások, valamint az is, hogy miért számít rövidnek a Macbeth.
Ezt követően Barkóczi Janka filmtörténész, tanár, a Filmarchívum kutatója érkezett a stúdióba, akivel az eddigi egyetlen magyar Oscar-díjas színészről, Lukács Pálról, alias Paul Lucasról beszélgettünk. A színészlegenda 130 éve született, és nem csak a pályája, de az élete is meglehetősen különleges volt. Nem pusztán azért, mert két világháborúban is szolgált, száznál is több filmben játszott, sikeresen váltott a némafilmről a hangosfilmre, de legalább háromszor a nulláról építette fel az életét. Oscar-díjat 1943-ban kapott, az Őrség a Rajnán című filmben nyújtott alakításáért. A műsorból az is kiderült, hogy ki volt a legnagyobb riválisa az akkori Oscar-mezőnyből.
A folytatásban a színház és a fotózás kapcsolatáról volt szó, egészen pontosan a színházi fotók világáról, ami igencsak speciális műfaj. Az adás vendége volt Paraszkay György fotóművész, aki évtizedek óta a színház bűvöletében él. Jól ismeri a fotóspróbák világát, bár ő inkább az előadásokat szereti lencsevégre kapni. Megkérdeztük tőle, hogy melyik képét tartja a legfontosabbnak és miért, és azt is, hogy szerinte mi a titka a színházi pillanatok megörökítésének.
Végül Haragonics Sári (Anyáim története, Szembenézés) filmrendező volt az Ötös vendége. A fiatal dokumentumfilmes kutatási területe a részvételi film, azon belül pedig a kamera, mint a filmezés katalizátora foglalkoztatja, olyannyira, hogy doktori disszertációját is ebből írta. Megkérdeztük tőle, hogy ez pontosan mit is jelent, hogyan ismerte meg ezt a metodikát, és hogyan használja fel a filmkészítésben? Megtudtuk azt is, hogy hol tart legújabb dokumentumfilmje, a Variety magazin által is kiemelt Szia, Sári! készítésében. Tartsanak velünk!
A teljes adást meghallgathatják a fenti lejátszás ikonra kattintva. Címlapi kép: NFI Filmarchívum
2024. május 17., péntek 10:05