Be nem váltott ígéretek – művészek, akiket korán veszített el a közönség
6/09/2020 12:15
| Szerző: Timár Ágnes/Klubrádió
A Hangosfilm – Szélesvásznú verzió legutóbbi adásában a fiatalon elhunyt Chadwick Bosemanre emlékeztünk, valamint felidéztük azoknak a színészeknek a pályafutását, akiket korán veszítettünk el, és sok esetben nem bontakoztathatták ki a tehetségüket. A folytatásban pedig az éppen most évfordulós Türelmetlenség című 1916-os némafilmről beszélgettünk, illetve ennek kapcsán arról, hogy az alkotó meddig elégíti ki a néző bonyodalmas cselekmény iránti vágyát, és hol van az a pont, ahol már visszaél azzal, hogy nála van a kamera.
A filmkritikus olyan hírességekről is szót ejtett az interjúban, mint River Phoenix vagy Heath Ledger, akik szintén éppen hogy csak meg tudták mutatni, mire is képesek a filmvásznon, amikor búcsút kellett vennie tőlük a közönségnek.
Beszélgettünk azonban azokról a színészekről is, akik ugyan már életükben nagy elismertségnek örvendtek, de morbid módon korai haláluk tette őket igazi legendává, mint James Dean vagy Bruce Lee.
A műsor folytatásában Hubai Gergely filmtörténésszel a Türelmetlenség című némafilmről beszélgettünk, amelyet bizonyos szempontból párhuzamba állítottuk a Tenet című új alkotással, illetve Christopher Nolan további hasonló jellegű munkájával.
Az interjúból kiderült, hogy a Türelmetlenség nem csak a maga korában, 1916-ban, de még ma is különleges alkotásnak számít. Habár a rendező, D. W. Griffith egyfajta válasznak szánta az Egy nemzet születése című korábbi filmjére adott kritikai hangokra, az alkotás önmagában is figyelmet érdemel. Úgy a látvány, mint a tartalom, nem beszélve a szokatlan hosszúságról (3 és fél órás a film) jelentős hatást gyakorolt az akkori nézőkre. A rendkívül költséges díszlettel előállított történelmi jeleneteket, ahogy Hubai Gergely elmondta, később más alkotásokhoz is felhasználták. A film történetvezetése, nevezetesen, hogy négy sztori váltakozva jelenik meg, erősen megosztotta a nézőket.
Persze nem Griffith volt az egyetlen filmes, aki a befogadó teljes figyelmére igényt tart, és ma sem ritka, hogy a csavaros dramaturgiára helyezi a hangsúlyt az alkotó. Ennek talán legismertebb képviselője Nolan, aki már a Mementóval is bebizonyította, hogy némi trükközés az idősíkokkal, nagyobb hatást fog elérni, mint egy lineárisan elmesélt történet. Az agytornát az Eredettel folytatta, és most a Tenettel igyekezett szintet lépni.
Hubai Gergely az interjúban megvizsgálta az alkotói szándék hasonlóságait és különbségeit.
2020. szeptember 5. szombat 13:30
Szerkesztő-műsorvezető: Timár Ágnes