Böcskei szerint a Megafont megmentőnek szánták, de csak Rákayra futotta tőle
4/01/2022 15:12
| Szerző: Klubrádió/Bohus Péter
Hiába a nyomasztó médiafölény a jobboldalon, továbbra sincsenek olvasóik, így a kormány üzenetei sokszor még azokhoz sem érnek el, akik ezt kifejezetten igénylik. A Megafon 500 millió forintot költött csak a Facebookon, hogy influenszereik eljussanak a magyarokhoz. De sikeres-e a Megafon-projekt, és miért látjuk az új influenszerek helyett továbbra is Rákay Philip nem túl intellektuális üzeneteit? Böcskei Balázs, az IDEA Intézet kutatási igazgatója volt a Reggeli gyors vendége.
A kormányközeli propagandistákat foglalkoztató Megafon központ tavaly csak a Facebookon 500 millió forintot költött arra, hogy a magyar kormány üzeneteit terjessze. Ez a magyar politikai költésekben jelentős szelet, mondta Böcskei Balázs, az IDEA Intézet kutatási igazgatója a Reggeli gyorsban, aki szerint a Megafon hirdetési politikája kevésbé professzionális.
Dessewfy Tibor éppen a Klubrádióban beszélt arról, hogy a magyar jobboldalnak mennyire rosszul a megy a targetálás, a célzás, tehát hogy a hirdetéseket mennyire sikerül professzionálisan, jól körülrajzoltan, meghatározott célcsoportoknak elküldeni. Így azt a "stratégianélküliséget" választotta a "digitális jobboldal", mondta Böcskei, hogy az 500 millióból az egész társadalomhoz eljuttatják az üzeneteiket, ahelyett hogy csak a célcsoportok tagjainak címeznék azokat (ez lenne a pontos célzás). Magyarul mindenkire lőnek, így fordulhat elő, hogy több millió ember is láthat egy posztot. Ez Böcskei szerint annak a bizonyítéka, hogy "nincsenek meg a képességek, nincsenek meg az adatok, amivel be tudnák lőni, kiknek kell eljuttatniuk az üzenetet, hogy például elbizonytalanítsanak kormányváltó szavazókat.
Ebből fakad az is, hogy infrastrukturális átállásra volt szükségük, "mert valóban kevésbé voltak aktívak a digitális térben, és professzionálisak az ellenzéki influenszerekhez és a világhoz képest". Hiába van a jobboldali médiahegemónia, ha nincsenek mögöttük olvasók, mondta Böcskei. Lássuk részleteiben: a jobboldali portálok, mint a Pesti Srác is, napi olvasószámai 40-60 ezer körül alakulnak, amelyek Böcskei szerint a magyar digitális kattintási térben gyakorlatilag nem létező, vagyis rendkívül alacsony számok. Tehát még a 100 ezer olvasót sem érik el, holott olyan politikai oldalakról beszélünk, ahol a szavazótábor több milliós – mondta Böcskei, aki megjegyezte, nagyjából tized akkora számokról van szó, mint a nagy portáloknál, amelyek napi olvasószáma 700 ezer felett van. ( A Böcskei által említett adatok a kisebb, közepes jobboldali portálokra állnak, a kormánypropagandista Origó azonban a felhasználók és a kattintások száma alapján is a legnagyobb online médiumok közé tartozik, valamint a ma már szintén a Fidesz céljait szolgáló lapnak tekinthető Index is hasonló nagyságú közönséget vonz – a szerk.)
Böcskei szerint lényegében bármelyik jobboldali médium eladott példányszámát, vagy akár videóinak népszerűségét nézzük, az a logikus következtetés, hogy a kormányoldal üzenetei mondhatni, nem jutnak el még azokhoz sem, akiknek ezeket szánják. A közönség a jobboldal politikusait nézi, de nem nézi a tartalomfejlesztőik termékeit, így szükség volt arra, hogy a kormányoldal üzenetei valahogyan mégis eljussanak az általános, mainstream fogyasztókhoz. Így érkezett a Megafon-projekt.
Böcskei szerint akkor jönnek a hasonló újítások, amikor egy mozgalom elkezd kifulladni, a Megafon sem egy organikusan felépített struktúra, hanem egy bukott projektre jött rá. Böcskei emlékeztetett "a magyar Facebookra" is, a Hundubra, ami egészen katasztrofális és infrastrukturális eredménnyel zárult, gyakorlatilag érdektelenségbe fulladt. Szerinte éppen az a lényeg, hogy a jobboldal hagyományos propagandaeszközei, köztük az online portáljai nem voltak elég hatásosak, ezért újabb módszerként influenszereket kezdtek felépíteni. De Böcskei szerint ez a projekt sem megy valami jól, a beleölt jelentős mennyiségű pénz ellenére sem, hiszen nem nagyon látni új, jobboldali influenszereket, manapság is csak jórészt Rákay Philip hirdet rá a facebookozók oldalára. Ráadásul, jegyezte meg, amilyen intellektuális szinten vannak ezek a tartalmak, az azt mutatja, olyan nagyon sok munkaórát nem égetnek el rájuk.
A beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg!
2022. január 04., kedd 07.25
riporter: Dési János