Budapest, végállomás! Nem megy tovább!
8/01/2021 17:03
| Szerző: Klubrádió/K.K.
A fővárosba vezető 15 vasúti és HÉV-vonal közül 11 megújul, jönnek majd az utasok. De hová is? Budapest közlekedésének fejlesztésére nincs pénz.
Nem nehéz felfedezni, hogy a kormány közlekedés-fejlesztési koncepciója mögül hiányzik az ésszerű koncepció. Nem az a vezérlőelv, hogy hol lenne szükség fejlesztésre, hanem az, hogy kihez menjen a pénz, ki tudja azt elkölteni NER-rendszerűen. 1200 milliárd forintot szán a kormány az elővárosi közlekedés korszerűsítésére, de a fővárosi tömegközlekedésre szinte semmit. Kilóg a politikai lóláb: a vidéki ember gyorsan, kényelemben megérkezik Budapestre és kész, itt megállt az élet, mert 50 éves villamosok, meg trolik járnak, ha járnak, kivéve egy-két frekventált vonalat.
15 vasút- és HÉV-vonal fut be a fővárosba, ezekből 11 megújul. Szelektíven persze. Például a Budapest-Hatvan vasútvonal igen, de gödöllői HÉV már nem, pedig ötször annyi utasa van, mint a vonatoknak. Ha mindent összeadunk –és ezt Bucsky Péter, a G7 újságírója megtette- 400 ezren utaznak az elővárosi vonalakon naponta. A Budapesti Közlekedési Központ járművein 4 millióan, azaz tízszer annyian. A főváros mégsem kap állami pénzt a gyors fejlesztésre, legalábbis elegendő pénzt nem.
Még Tarlós Istvánnak sikerült egy közlekedési koncepciót elfogadtatnia az Orbán-kormánnyal, ami önmagában jó dolog, csakhogy az a városhatárig terjed. Az agglomerációról nem szól, pedig figyelembe kellene venni az egész régiót, amely együtt mozog, együtt él. Bucsky Péter felfigyelt olyan presztízsberuházásokra is, mint az újbudai villamos-zsákutca. Senkinek sem kell, csak az ingatlanfejlesztő cégnek, amely NER-közelinek nevezhető. A 3-as villamos vonalának meghosszabbítása csak városligeti állami projektet szolgálja. A 3-as metró folytatása észak felé, az egy értelmes, szükséges beruházás lenne, de lekerült a napirendről.
Érdekes megfigyelés még –talán sokan nem is hinnék-, hogy az elővárosi közlekedés fejlesztése ugyan nagyon sok utast vonz a vonatokra, a HÉV-ekre, de az autóforgalom nem csökken. Ez nem magyar jelenség, így működik a világ. Tehát azt várni a vasútba ölt milliárdoktól, hogy kevesebb lesz a dugó Budapest bevezető útjain, egyszerűen naivitás. Durvábban: hozzá nem értés.
Az interjút a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép: MTI/Bruzák Noémi.
2021.01.08. 06:00
Műsorvezető: Pálinkás-Szüts Róbert