„Köszönjük

Ráncfelvarrás helyett szervátültetésen estek át a metrók

26/11/2020 10:45

| Szerző: Klubrádió

A metrófelújítás átfogó vizsgálata január óta tart. A jelentés szerint a szerelvények megnövelt élettartama többe kerül a vártnál, élettartama végleges lejártáig több mint százalékkal emelkedhet a szerelvények üzemeltetési költsége. Már most nagy arányban jelentkeznek problémák, mivel a régi kocsiházak helyett új, de a régi szekrényekkel nem kompatibilis vázakra illesztették a kocsikat. Az áthidaló megoldások pedig csak időlegesek. Az idő pedig véges. A zavartalan közlekedéshez a járművek 84 százalékára szükség van.

Nyugtalanító eredményre jutottak az orosz metrókocsi-beszerzését vizsgáló szakértők. A Népszava megszerezte a jelentést, melyben az szerepel például, hogy elavult a felfüggesztési rendszer, visszatérő rozsdásodás tapasztalható, tucatnál is több a sorozatos meghibásodás, ideiglenesnek szánt megoldások vannak és gondatlan a kivitelezés.

A lap Felújított metrókocsik: orosz rulett címmel közölt cikkéből kiderül, hogy ennél meredekebb dolgok is akadnak a szerelvények körül. Karácsony Gergely főpolgármester január elején rendelte el az M3-as vonalon futó orosz metrókocsik beszerzésének átfogó vizsgálatát.

Sajtótájékoztató a felújított metrószerelvényekről
 
Fotó: MTI/Balogh Zoltán
 

 

A jelentést a BME Viking Zrt. határidőre le is szállította, ám a BKV felügyelő bizottsága a mai napig nem tárgyalta. A jelentés szerint a kocsik élettartamának végére akár 36 százalékkal is nőhet az üzemeltetési költség. Az orosz gyártó, a Metrowagonmash által 30 évre felemelt élettartam a szakértők szerint csak akkor teljesíthető, ha a gyártási anomáliák kezeléséhez azonnal nekikezdenek és a javítás megfelelő színvonalon zajlik le. Intő jel, hogy a meghibásodás aránya a teljes járműflottában már most 15 százalékos. Márpedig a normál működéshez a járművek 84 százalékára szükség van. A problémák jelentős részét az okozza, hogy nem a régi kocsivázakat újították fel, hanem újakat gyártottak, majd ebbe próbálták beilleszteni a nem ehhez a kocsiszekrényhez gyártott új berendezéseket.

A Tarlós István vezette fideszes többségű Fővárosi Közgyűlés 2014-ben döntött az M3-as vonalon közlekedő járműpark felújítását célzó tender kiírásáról, miután az Orbán-kormány nem támogatta új metrókocsik vásárlását. A felújításra biztosított keretet 25 milliárddal kellett volna megemelni ahhoz, hogy új szerelvényekre hirdethessenek tendert. Más kérdés, hogy az új járművekre kiírt pályázaton az orosz cég ajánlata aligha lett volna versenyképes – írja a lap.