Covid-19 - Orbánéknak túl lassú az EU
21/01/2021 07:33
| Szerző: Csernyánszky Judit
Magyarország lesz az első az Európai Unióban, ahol orosz és kínai vakcinával olthatnak? Lassítanak az autógyárak, ami megviseli a magyar gazdaságot. Nemzetközi lapszemle.
Magyarország és Marokkó közösen kutatják a nukleáris energiában rejlő lehetőségeket. Erre utal a Marocco World News portálon olvasott hír, amely szerint közös atomenergia-kutatásról, a tudományos eredmények megosztásáról, szakemberképzésről és közös projektek létrehozásáról írt alá nukleáris energetikai együttműködési megállapodást a magyar Energiatudományi Kutatóközpont és a Marokkói Atomenergiai és Technológiai Központ Rabatban, Marokkó fővárosában. A megállapodást a marokkói magyar nagykövet, Tromler Miklós a Twitteren méltatta: az atomenergetika terén folytatandó kutatások remélt felhasználási területe nemcsak az energiaipar lesz, de az élelmiszergyártás, a mezőgazdaság és a gyógyszeripar is. Mint az a cikkből kiderül, a nukleáris kutatásokról 2017-ben írtak alá először együttműködést, de ennek eredményeiről nem tudunk meg részleteket.
Jöhet az orosz és a kínai oltóanyag
Egy lépéssel ismét közelebb került Magyarország ahhoz, hogy az Európai Unióban elsőként jusson az orosz Szputnyik V vakcinához, miután szerdán megkapta az oltóanyag a magyar hatósági engedélyt a felhasználásra – adott hírt a Reuters a fejleményekről. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a héten Moszkvába utazik, mert már a szerződés tervezetet meg is kapta az orosz partnertől a vakcina nagyobb tételben történő szállításáról. Persze magyar szakemberek már pár napja az orosz fővárosban tartózkodnak, ugyanakkor vannak kutatók, akik szkeptikusak a szer miatt, alapvetően azért, mert túl gyorsan – mielőtt az összes klinikai vizsgálat befejeződött volna – már elkezdték vele a tömeges oltást Oroszországban. Az orosz kormány 92 százalékos hatékonyságot jelentett be, de egyelőre a szer hatékonyságát és megbízhatóságát visszaigazoló összes szükséges tudományos adatot nem közölték. Nem mellesleg Moszkva szerdán az Európai Unió illetékes hatóságához benyújtotta kérelmét a Szputnyik V regisztrációjára. Amennyiben a már megkötött kínai szerződések nyomán is beindulnak a szállítmányok, akkor a kínai Sinopharm1099. HK oltóanyagnak is hazánk lesz az első piaca az Európai Unióban.
Az orosz Ria Novosztyi is arról ír, hogy megszületett a szerződéstervezet a Szputnyik V magyarországi vásárlásáról – a hírügynökség magyar forrásra, illetve Szijjártó bejelentésére hivatkozik. Szergej Lavrov orosz külügyminiszter bejelentette, hogy Oroszország maximálisan nyitott az együttműködésre.
Az Unióban még nincs engedélye a vakcináknak, amiket Orbánék vesznek
Orbánéknak túl lassú az EU Covid-stratégiája, ezért rendel Magyarország kínai oltóanyagot – írja a Frankfurter Rundschau. Szerbia hasonlóképpen tett, eddig 1 millió dózis érkezett, 6 millió várható a következő szállítmánnyal. Ugyanez a helyzet az orosz Szputnyik V-vel, ami ellen tiltakozik a magyar ellenzék. A kritika alapvető oka, hogy az Unió egyiket sem engedélyezte, miközben milliókat oltottak már be velük mind Kínában, mind Oroszországban. Viszont a cikk megjegyzi, hogy a Szputnyik V az Astra Zeneca fejlesztéséhez hasonló oltóanyag, utóbbit pedig már engedélyezték.
Újabb leállások az autóiparban
Az üzleti híreket közzétevő nemzetközi portál, a bne Intellinews beszámol a Mercedes-Benz magyar gyártóegységének újabb 10 napos leállításáról alkatrészhiány miatt. A bejelentésre 3 nappal azután került sor, hogy újraindult a termelés az egy hónapos téli leállást követően. A kecskeméti Mercedes-gyár a márkatulajdonos Daimler cég egyik legsikeresebb autógyártója, 2012-től mintegy 1 millió autót készítettek a magyarországi gyárban 4700 dolgozó foglalkoztatásával. Az Audit is megviseli a járvány, magyarországi gyárában ezen a héten állnak át egy műszakra. A Suzuki esztergomi üzeme egyelőre tartja a tempót, a gyártás a megszokott rend szerint zajlik. Hazánk számára az autógyártás, rendkívül fontos, a gazdaság egyik hajtómotorja, az összes export ötödét teszi ki, a GDP-nek pedig az 5 százalékát. Köszönhetően az elmúlt évek kapacitásbővítéseinek, a magyarországi járműágazat 2010-től gyakorlatilag megduplázta a teljesítményét, 10 billió (tízezermilliárd) forintnyi értéket előállítva.
Van, akinek tetszik a Liget-projekt
A világ egyik legnépszerűbb építészeti és design portálja, a Dezeen képekkel gazdagon illusztrálva mutatja be, amint a Sou Fujimoto tervei alapján készülő városligeti Magyar Zene Háza építkezése a befejezéséhez közeledik. A tervező szerint olyan emblematikus projektről van szó, amely példaként fog szolgálni a városfejlesztők számára ahhoz, miként lehet az épített környezet és a zöldterületek összhangját megteremteni. A 9000 négyzetméteres múzeum csak egyike a felépítésre váró további városligeti múzeumoknak. Azaz az írás megerősíti, hogy a zeneházat követi a Nemzeti Galéria és a Néprajzi Múzeum felépítése.
A lapszemlét a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép: Pixabay.
2021.01.21., csütörtök 06:00
Szerző: Csernyánszky Judit