Egy vasúti szárnyvonal nem lehet gazdaságos
10/06/2020 14:22
| Szerző: Klubrádió
A járványveszélyre hivatkozva 31 mellékvonalon csökkenti, vagy szünetelteti a forgalmat a MÁV. Sokak szerint ez már a bezárást jelenti.
A vasúti mellékvonalak 90 százalékát értelmetlen fenntartani, mert az üzemeltetésük csak viszi a pénzt. A személyszállítás gazdaságtalan, ha nincs teherforgalom, akkor ezekre nincs szükség. Csakhogy a felszámolásuk, vagy megtartásuk politikai döntést igényel, amelyeket sokszor egyéni érdekek befolyásolnak, ezért szorulnak háttérbe a racionális, gazdasági érvek. Ezért alakul ki az a tarthatatlan helyzet, hogy van is vasút, meg nincs is. Ugyanis az, amelyen naponta egy-két vonat jár, az nem vasút. Extrém példa egy nagyatádi vonal: egyetlen vonat jár rajta este 10 órakor. Egyértelmű, hogy szinte nincs rajta utas, így látszólag bizonyítható, hogy ott nincs szükség a vasútra. Az nem érdekes, hogy ha nappal is üzemelne, akkor rászoknának-e az utasok.
Magyarics Zoltán, a Regionalbahn.hu szerkesztője szerint a szárnyvonalakról határozott, jól megalapozott döntéseket kellene hozni. Amelyik fejleszthető, azt működőképessé kellene tenni, mint például a Budapest-Esztergom vonalat (ez egyébként nem klasszikus mellékvonal, de nagyon rossz állapotban volt), amelyik nem, azt be kellene zárni, de rendesen. Magyarországon ugyanis nem bezárnak egy vasútvonalat, hanem felhagynak. A bezárást úgy kell csinálni, hogy felszedik a síneket, rekultiválják a területet, átépítik az útátjárókat, kezdenek valamit az állomásépületekkel, áthelyezik a személyzetet, így szabadulnak meg a költségektől. Na, ehhez kell határozott döntést hozni, még ha az fájdalmas, népszerűtlen is.
Az Élőben a városból című műsor témája volt még Budapest vasúti közlekedése, a Déli pályaudvar sorsa is. Magyarics Zoltán elmondta, hogy az úgynevezett fejpályaudvari rendszer, aminek része a Keleti, a Nyugati és a Déli pályaudvar is, egy XIX. századi, ma már elavult szisztéma. Több elképzelés létezik a modernizációra. Például összekötni a nyugatit a délivel, vagy a kelenföldivel a föld alatt. Az utóbbi esetben a 2-es metróval is kellene kezdeni valamit, mert a Déli pályaudvarnál akkor nem kellene megállítani a metrót, hanem érdemes lenne folytatni a vonalát Kelenföldig, vagy tovább, akár a felszínen is, felhasználva a meglévő vasútvonal egy részét. Viszonylag konkrét terv Ferencváros és Kelenföld összekötése.
Magyarics Zoltán szerint az a fontos, hogy a fejlesztések a közlekedők igényeihez igazodjanak. És ezek nem az álmok kategóriájába tartoznak. A tervezés fél év, a kivitelezés 5-6 év alatt megoldható, ha van hozzá forrás és főleg politikai akarat.
A beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép: MTI/Máthé Zoltán.
2020. június 10. 13:00
Műsorvezető: Fábián László