„Köszönjük
Reggeli gyors

"Extrém késések esetén beindul a hírfolyam"

8/07/2024 11:30

| Szerző: Klubrádió/Lőrincz Csaba

 | Szerkesztő: Lőrincz Csaba

Alapvetően a légitársaságok feladata lenne bajba jutott utasain segíteni, nem árt azonban, ha valamely hivatalos szerv erre rászorítja őket – véli Varga G. Gábor, újságíró, az Egek Ura Blog szerzője.

2024. július 08. Reggeli gyors - részlet 24.07.08. Varga G. Gábor
10:45
00:00

Ahogy arról korábban a Klubrádió is beszámolt, folyamatos késésekkel kell számolni, a turisztikai célpontok légterének a nyári szezonban jellemző túlterheltsége miatt. Kránitz Balázs légiközlekedési szakértő, a Budapesti Aeropark egyik vezetője arról beszélt, hogy ez legnagyobb részben a légiközlekedésben rendszeresített slot- vagy résidőkiosztásos rendszer egyenlőtlenségéből, és a két héttel ezelőtti zivataros időjárásból adódott.

„Azért hallunk többet a járatok késéseiről, mert van egy-két extrém eset, 20-40 órás késés, mindez a turista szezon kellős közepén” – mondta a Reggeli gyors hétfői adásában Varga G. Gábor, újságíró, az Egek Ura Blog szerzője, hozzátéve, hogy erre az utazóközönség érthetően érzékenyebben reagált.

Megjegyezte, két évvel ezelőtt, a koronavírus-járvány idején sokkal súlyosabb problémával szembesültek a légiközlekedésben a nyári hónapokban. Se a légitársaságoknak, se a reptereknek nem volt elegendő dolgozója, akkor ez okozta a késéseket. Mára ez a helyzet rendeződött, de a nyári szezonban megtelik a rendszer, zsúfolttá válik a légtér, zsúfoltakká válnak a repterek. A közösségi média megjelenésével érthetően ilyen helyzetben beindul a késésekről szóló hírfolyam.

Azt is hozzátette, hogy az illetékesek dolgoznak a probléma megoldásán, de akkora „gépezetről” van szó a légiközlekedés esetében, amely csak lassan tud adaptálódni. A probléma másik felét az utazók lehetőségei jelentik, nagyon sokan csak a szezonban vehetnek ki úgy szabadságot, hogy egy utazás is belefér.

A kártérítésnek van egy az Európai Unióban működő, a késésekre, járattörlésekre és a visszautasított beszállásra vonatkozó rendszere. A probléma ott van, hogy akkor kötelesek a légitársaságok kártérítést fizetni, ha saját érdekkörükben felmerülő probléma okozza a késést. A repterek működését biztosító személyzet hiánya nem tartozik ebbe a körbe. Arra azonban nincs egyértelmű szabályozás, hogyan kötelesek a légitársaságok ellátni utasaikat. A kapacitások bővítése Varga szerint mindenképp indokolt, összességében azonban úgy látja, alapvetően a légitársaságok feladata lenne a bajba jutott utasain segíteni, nem árt azonban, ha valamely hivatalos szerv, vagy állam erre rászorítja őket.

A teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva hallgathatják meg. Címlapi fotó: MTI/Kovács Tamás

Reggeli gyors/interjú Varga G. Gáborral
2024.07.08., hétfő 6:50
Riporter: Herskovits Eszter és Selmeci János