Ezért nem egyenes a Margit híd
26/01/2020 12:21
| Szerző: Klubrádió
Rossz válasz, ha azt gondolja, hogy a szigetre való lejárás miatt törték meg a híd tengelyét. Amikor épült, akkor a Margit-sziget vége még sokkal feljebb volt.
Nem sokkal a Lánchíd átadása után fogtak hozzá a Margit híd építéséhez, ez volt tehát a második közúti átkelő. A Fővárosi Közmunkák Tanácsa szépen kijelölte már a Nagykörút vonalát, ez a híd lett az északi kapocs. Francia mérnökök tervezték, ugyanis az 1800-as évek második felében rendkívüli tudással rendelkeztek az öntöttvassal történő szerkezetépítésben. 1876-ban adták át. (Lásd: Arany János.)
A Margit híd úgynevezett alsó ívhíd, több ívből áll, 2-2 mederpillére van mindkét ágban. Hasonlókat látni Párizsban, Prágában. Azonban az, hogy egy híd tengelyét megtörjék, vagyis az ne egyenes legyen, igen ritka. Vajon itt miért csinálták? Kézenfekvő lenne a válasz, hogy azért, mert a szigetre is el akartak jutni a híddal. Ám ez nem igaz. A valódi okot Kelecsényi Kristóf tárta fel az Utcafrontban.
A sziget akkoriban több részből állt, az alsó vége még sokkal följebb volt, mint most, nem volt körbefogva kővel, betonnal. Szóval botorság lett volna ezért megtörni a hidat. Azért tették, mert a mederben álló pilléreknek folyásirányban kell állniuk, hogy a lehető legkevésbé akadályozzák a víz áramlását, vagy például egy téli árvíz esetén ne torlasszák fel a jeget. Miután a sziget által szétválasztott két ága Y alakban itt ér össze a Dunának, ezt a szempontot vették figyelembe a tervezők. A szigetre vezető lehajtó csak jóval később, 1900-ban épült meg.
A II. világháborúban a Margit hidat is lerombolták. Sőt a szigeti lehajtót is levegőbe akarták röpíteni, aminek nyilván semmilyen katonai jelentősége nem volt, de az megúszta. Kissé egyszerűsített szerkezettel építették újjá, szélesítették is, majd a legutolsó felújításnál visszakapta néhány díszét is a híd.
Az interjút a fenti lejátszóra kattintva hallgathatja meg. Kiemelt kép: MTI/Balogh Zoltán.
2020.01.15. 17:00
Műsorvezető: Rózsa Péter